Ημερίδα ΕΛΑΣ – Οδηγώ με ασφάλεια: Χθες, Σήμερα, Αύριο


Υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, στις 21/11/2018, διοργανώθηκε ημερίδα με θέμα την οδική ασφάλεια, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. 

  • 22/11/2018

Οι πληροφορίες αλλά και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τους εισηγητές, είχαν μεγάλο ειδικό βάρος και ήταν άκρως ενδιαφέροντα, εμείς θα σταθούμε στα σημαντικότερα εξ αυτών τα οποία είναι: 

-Η αλλαγή στην θεώρηση της οδικής ασφάλειας, στα πλαίσια και κατά τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Πολιτικής για την Οδική Ασφάλεια,  με την χρήση μια ολιστικής προσέγγισης που εξετάζει όλες τις συνισταμένες. Για παράδειγμα, τα στατιστικά της συμπεριφοράς των οδηγών, δεν αφορούν πλέον μόνο στην καταγραφή και ποσοστικοποίηση των παραβάσεων αλλά λαμβάνουν υπόψη κα το ποσοστό  των οδηγών που συμμορφώνονται  με τον ΚΟΚ 

-Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων και των βαριά τραυματιών από τροχαία στην χώρα μας είναι θεαματική, με την Ελλάδα να σημειώνει την τέταρτη καλύτερη επίδοση στον κόσμο, με ένα ποσοστό της τάξεως του -34,5%. 
-Οι λόγοι για αυτή την θεαματική μείωση έχουν να κάνουν κυρίως με την βελτίωση των υποδομών (κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητόδρομων) αλλά και από το γεγονός ότι –όσο και αν ακούγεται τραβηγμένο- οι οδηγοί προσπαθούν να μειώσουν την κατανάλωση στα οχήματα τους, λόγω της οικονομικής κρίσης, αποφεύγοντας τις υψηλές ταχύτητες. 

-Παρά τα εντυπωσιακά και ενθαρρυντικά στατιστικά μείωσης των τροχαίων, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταλαμβάνει μια από τις υψηλότερες –αρνητικές- θέσεις στην ΕΕ. Οι 730 νεκροί και οι 704 βαριά τραυματίες που κατεγράφησαν το 2017, μπορεί να είναι πολύ λιγότεροι από τους 1.449 νεκρούς και τους 1.812 βαριά τραυματίες του 2007, ωστόσο το θέμα συνεχίζει να αποτελεί ένα τεράστιο ζήτημα, προκαλώντας κοινωνικά, δημογραφικά και οικονομικά προβλήματα στην χώρα. Ακόμα και με αυτά τα –βελτιωμένα- δεδομένα, ο πληθυσμός ενός χωριού χάνεται κάθε χρονιά στην Ελλάδα, ενώ ο μέσος όρος του ετήσιου συνολικού κόστους που προκύπτει από τα τροχαία, είναι τα 3,5% του ΑΕΠ της χώρας!

-Ο στόχος που έχει τεθεί, όσο ουτοπικός και αν ακούγεται, είναι τα ποσοστά των τροχαίων ατυχημάτων, να μηδενιστούν! Για τον σκοπό αυτό, έχει σχεδιαστεί μια δέσμη ενεργειών που περιλαμβάνει όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες, ενώ ξεχωρίζει η πραγματικά αξιέπαινη προσπάθεια που γίνεται στην ενσωμάτωση την ασφαλούς οδικής συνείδησης, στα παιδαγωγικά πλαίσια, μέσω ειδικά σχεδιασμένης επιμόρφωσης. 

-Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον είχαν και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν για τα στατιστικά των τροχαίων που έχουν καταγραφεί στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας. Τα πολύ χαμηλά ποσοστά, σε σχέση με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, αποδεικνύουν και τεκμηριωμένα πλέον το προφανές, ότι η κακή κατάσταση των ελληνικών δρόμων συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τροχαίων. 

Πέραν των εισηγήσεων και των ομιλιών, στον χώρο της αίθουσας “Φάρος” αλλά και στους υπαίθριους χώρους του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η ΕΛΑΣ παρουσίασε μερικά πολύ ενδιαφέροντα εκθέματα. Από την μία, είχαμε μια αναδρομή στην ιστορία της τροχαίας, με αρχειακό υλικό και φωτογραφίες και από την άλλη, παρουσιάστηκε ένα μεγάλο τμήμα της σύγχρονης υλικοτεχνικής υποδομής της ΕΛΑΣ. Αλκοολόμετρα, συστήματα ανίχνευσης χρήσης ναρκωτικών ουσιών, UAV (μη επανδρωμένο ελαφρό αεροσκάφος) και τετρακόπτερα (drones) για την καταγραφή της κίνησης και τροχαίων συμβάντων αλλά και εκπαιδευτικό υλικό, όπως προσομοιωτές σύγκρουσης και συστήματα που αναπαριστούν το πώς επηρεάζουν τις αισθήσεις μας το αλκοόλ και οι ναρκωτικές ουσίες.