125 χρόνια Renault: Όλα ξεκίνησαν από ένα στοίχημα σε εστιατόριο στο Παρίσι (photos)


Από το «Voiturette» του 1898 και τα Renault 4 και Espace μέχρι τους τίτλους στην Formula 1, η ιστορία της γαλλικής φίρμας είναι γεμάτη στιγμές που έβαλαν τη «σφραγίδα» τους στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 28/5/2023

Η Renault συμπληρώνει 125 χρόνια ζωής της το 2023. Το πρώτο της όχημα, το «Voiturette», κυκλοφόρησε στους δρόμους το 1898. Και ακριβώς όπως ο ιδρυτής της εταιρείας, Louis Renault, έβαλε από την αρχή τον εαυτό του στην πρώτη γραμμή της τεχνικής εξέλιξης, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία διαδραματίζει τώρα βασικό ρόλο στη διαμόρφωση του μετασχηματισμού στην ηλεκτροκίνηση.

Η ιστορία της Renault ξεκίνησε πριν από 125 χρόνια με ένα συμπαγές, ευέλικτο αυτοκίνητο που ήταν γεμάτο τεχνικές ιδέες: Το βράδυ της 24ης Δεκεμβρίου 1898, ο Louis Renault ξεκίνησε ένα test drive στο Παρίσι με το πρωτότυπο «Voiturette». Λίγο νωρίτερα, είχε βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής σε ένα εστιατόριο στο κέντρο της πόλης, βάζοντας στοίχημα για το αν θα καταφέρει να ανέβει με την κατασκευή του την οδό Lepic προς την Montmartre, η οποία έχει κλίση 13%.

Το Voiturette τα καταφέρνει, χάρη σε δύο πρωτοποριακές καινοτομίες: Το κιβώτιο ταχυτήτων 3 σχέσεων και τη μετάδοση ισχύος μέσω άξονα καρδανίου αντί της αλυσίδας που ήταν συνηθισμένη εκείνη την εποχή. Με την εντυπωσιακή επίδειξη, ο Louis Renault κερδίζει το στοίχημα των 60 νομισμάτων Louis d' or, αλλά το ίδιο βράδυ δέχεται τις πρώτες δώδεκα παραγγελίες για την κατασκευή ενός «Voiturette». Έτσι, ιδρύει άμεσα την εταιρεία «Renault Frères» («Αδελφοί Renault») με την οικονομική υποστήριξη των αδελφών του, Marcel και Fernand.

Ο Louis Renault έδωσε «τα διαπιστευτήριά» του από νωρίς στην παραγωγή των αυτοκινήτων του: Ήδη από το 1908 αύξησε την παραγωγική απόδοση μέσω του καταμερισμού της εργασίας με βάση τις «Αρχές του Taylorism». Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία του γρήγορα αναβαθμίστηκε και έγινε καθαρά βιομηχανική. Μέχρι το 1913 το εργατικό δυναμικό είχε αυξηθεί σε πάνω από 3.000 υπαλλήλους και την ίδια χρονιά η παραγωγή έφτασε τα 10.000 αντίγραφα.

Εντυπωσιασμένος από τις μεθόδους κατασκευής των ΗΠΑ, ο Louis Renault απέκτησε το Ile Seguin στον Σηκουάνα το 1919 και έχτισε εκεί το μεγαλύτερο εργοστάσιο της Γαλλίας τη δεκαετία του 1930, το οποίο διέθετε τη μεγαλύτερη γραμμή συναρμολόγησης μετά τις ΗΠΑ. Εκτός από τα οικονομικά τετρακύλινδρα μοντέλα και τα πολυτελή εξακύλινδρα οχήματα, η Renault παρήγαγε εκεί πολυτελείς λιμουζίνες με 8κύλινδρους, σε σειρά, κινητήρες.

Στόχευση στις διεθνείς αγορές

Από την αρχή, η Renault επικεντρώθηκε στη διεθνοποίηση. Ήδη από το 1901, ένας πλούσιος πελάτης από τη Σουμάτρα αγόρασε το πρώτο εξαγωγικό όχημα της μάρκας. Ως αποτέλεσμα, δημιουργήθηκαν επίσημα υποκαταστήματα πρώτα στη Νέα Υόρκη (1906), στη συνέχεια στο Βερολίνο (1907), για να ακολουθήσουν και άλλα.

Επιπλέον, σύντομα η παραγωγική διαδικασία δεν περιορίζεται μόνο στη Γαλλία. Από το 1905, η Renault ιδρύει την πρώτη της μονάδα παραγωγής εκτός Γαλλίας, στο Acton, κοντά στο Λονδίνο. Ωστόσο, η στρατηγική επέκτασης επιταχύνθηκε ουσιαστικά μόνο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Γαλλία χρειαζόταν ξένο νόμισμα και η Renault, μια κρατική εταιρεία από το 1944, έπρεπε να το προμηθεύεται.

Με το μίνι sedan 4CV που σχεδιάστηκε για να καλύψει βασικές ανάγκες μετακίνησης, η εταιρεία είχε έτοιμο από το 1947 το κατάλληλο μοντέλο για τα μεταπολεμικά χρόνια. Το 1955, η γαλλική φίρμα έφτασε να εξάγει το 25% της παραγωγής της. Από το 1956, το συμπαγές μοντέλο Dauphine άνοιξε το δρόμο για να πρωταγωνιστήσει στην παγκόσμια αγορά. Κατά τη διάρκεια της 11χρονης κυκλοφορίας του, κατασκευάστηκε σε πέντε ηπείρους και έκανε τη Renault παγκόσμια μάρκα.

Το 1975, για πρώτη φορά περισσότερα από τα μισά οχήματα πωλούνται εκτός Γαλλίας. Σήμερα, η Renault πραγματοποιεί σχεδόν το 25% πωλήσεών της στην εγχώρια αγορά. Το 2022, αυτό «μεταφράστηκε» σε 333.971 από 1.466.729 οχήματα. Από την άλλη πλευρά, το 43,2% των πωλήσεων πραγματοποιείται σε αγορές εκτός Ευρώπης.

Πρωτοποριακά Concept cars

Η ιστορία της Renault είναι επίσης η ιστορία καινοτόμων concept cars που χαρακτηρίζονται για την υποδειγματική λειτουργικότητά τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Renault 4, που παρουσιάστηκε το 1961, το πρωτότυπο του ενός σύγχρονου συμπαγούς αυτοκινήτου.

Το 1965, το ντεμπούτο του Renault 16 σηματοδότησε μια «επανάσταση» στη μεσαία κατηγορία αυτοκινήτων. Ο hatchback σχεδιασμός, η πρακτική πίσω πόρτα και το αναδιπλούμενο πίσω κάθισμα αποδεικνύονται εξίσου πρωτοποριακά με τον καινοτόμο τετρακύλινδρο αλουμινένιο κινητήρα του.

Το Renault Espace, που παρουσιάστηκε το 1984, το πρώτο ευρωπαϊκό πολυμορφικό όχημα, ενσαρκώνει επίσης ένα ορόσημο στην ιστορία του αυτοκινήτου. Με το Scenic το 1996, η Renault έγινε ο πρώτος κατασκευαστής στην Ευρώπη που επέκτεινε αυτήν την ιδέα στη compact κατηγορία.

Τέλος, το 2022, το Renault ZOE E-Tech Electric κατέστησε προσιτή την ηλεκτροκίνηση για ένα ευρύ φάσμα αγοραστών. Δεδομένου ότι το μοντέλο σχεδιάστηκε εξαρχής ως EV, μπόρεσαν να εφαρμοστούν, χωρίς συμβιβασμούς, όλες οι τεχνολογίες που επιτρέπουν καθημερινή χρήση.

Η Renault λάνσαρε επίσης πρωτοποριακά μοντέλα στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, όπως το Estafette το 1959 με πλήρως επίπεδο δάπεδο, συρόμενες πόρτες και στις δύο πλευρές και ανεξάρτητη ανάρτηση. Επίσης πρωταγωνιστεί στα vans από το 1980 με το Trafic (στην κατηγορία έως 2,8 τόνους συνολικού βάρους) και το Master (στην κατηγορία έως 3,5 τόνους). Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: Και τα δύο μοντέλα είναι διαθέσιμα τόσο με κίνηση στους εμπρός όσο και στους πίσω τροχούς. Επιπλέον, υπάρχει μια μεγάλη γκάμα παραλλαγών.

Επιτυχίες και στο μηχανοκίνητο αθλητισμό

Από την αρχή, οι επιτυχίες του μηχανοκίνητου αθλητισμού και τα ρεκόρ συνέβαλαν στην εδραίωση της Renault. Οι πρώτες νίκες, σε διάφορους αγώνες, ήρθαν από τα αδέρφια Louis και Marcel Renault, δείχνοντας με τον καλύτερο τρόπο στο κοινό την ποιότητα των κατασκευών τους. Στη συνέχεια, το 1906, ο Ούγγρος οδηγός Ferenc Szisz νίκησε στο πρώτο Grand Prix του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξήχθη σε δημόσιους δρόμους έξω από το Le Mans, με ένα Renault Grand Prix 90CV. Το 1923, ένα εξάτροχο Renault διέσχισε τη Σαχάρα, ενώ το 1926, ένα Renault 40 CV κάλυψε την απόσταση των 4.167,78 km σε 24 ώρες στην πίστα Linas-Montlhéry.

Από το 1977, η Renault άρχισε να αφήνει το «στίγμα» της στη Formula 1 με τους θρυλικούς V6 turbo κινητήρες της. Μετά από μια προσωρινή απόσυρση, ο Γάλλος κατασκευαστής επέστρεψε στην κορυφαία κατηγορία το 1989 και, ως προμηθευτής κινητήρων, κέρδισε έξι συνεχόμενους τίτλους παγκοσμίου πρωταθλήματος από το 1992 έως το 1997. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: Με την εργοστασιακή ομάδα που δημιούργησε το 2002, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και κατασκευαστών το 2005 και το 2006 με τον Fernando Alonso. Η Renault είναι επίσης επιτυχημένη ως προμηθευτής κινητήρων: μεταξύ 2010 και 2013, o δικός της RS 27 ήταν στο μονοθέσιο της Red Bull, η οποία κατέκτησε 4 σερί παγκόσμια πρωταθλήματα οδηγών (Sebastian Vettel) και κατασκευαστών.

Μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Ακολουθώντας το καινοτόμο πνεύμα του ιδρυτή της εταιρείας, η Renault εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση από το 2011 και, ως εκ τούτου, είναι ένας από τους πρωτοπόρους της βιώσιμης οδήγησης. Αυτή τη στιγμή έχει στη γκάμα της επτά αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Μέχρι το 2025, στοχεύει στην αύξηση του ποσοστού των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ευρώπη στο 65% και έως το 2030 στο 90% των πωλήσεων.

Το Megane E-Tech Electric αντιπροσωπεύει την καινοτόμο δύναμη της Renault στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Η πιο λεπτή μπαταρία στην αγορά (μόλις 110 mm) και η μεγαλύτερη οθόνη προβολής πληροφοριών σε ένα όχημα της συμπαγούς κατηγορίας είναι μόνο μερικά από τα κύρια σημεία με τα οποία το μοντέλο επαναπροσδιορίζει τα όρια για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία. Το νέο Renault 5, που βασίζεται στη νέα, σύγχρονη πλατφόρμα CMF-B-EV από τη συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi, θα ακολουθήσει το 2024 ως το επόμενο πρωτοποριακό ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας.

Με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η παραγωγή αυτοκινήτων στη Renault υφίσταται επίσης έναν άλλο μετασχηματισμό. Στο μέλλον, θα συνδυαστούν τρεις εγκαταστάσεις παραγωγής στη βόρεια Γαλλία κάτω από την ομπρέλα της ElectriCity: Douai, Maubeuge και Ruitz. Τα επόμενα χρόνια, ο Όμιλος Renault στοχεύει να καταστήσει αυτά τα εργοστάσια το πιο ανταγωνιστικό και αποδοτικό δίκτυο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, με ετήσια παραγωγή 400.000 οχημάτων έως το 2025. Η ElectriCity στοχεύει να καθιερωθεί ως ερευνητικός εταίρος για πανεπιστήμια και να συμμετέχει σε πρωτοβουλίες καινοτομίας σε συνεργασία με νεοφυείς και εξειδικευμένες εταιρείες.

Επιπλέον, το σχέδιο «Renaulution» που παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, Luca de Meo τον Ιανουάριο του 2021, περιλαμβάνει την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών τομέων όπως οι υπηρεσίες κινητικότητας και η διαχείριση ενέργειας και δεδομένων, εκτός από την κατασκευή και πώληση αυτοκινήτων. Μέχρι το 2030, ο στόχος της εταιρείας είναι τουλάχιστον το 20% των πωλήσεών της να προέρχονται μέσω του συγκεκριμένου σχεδίου.

Renault: Ημερομηνίες και γεγονότα - σταθμοί

ΕΤΟΣΜΟΝΤΕΛΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
1898Voiturette (Type A)Πρώτο μοντέλο Renault με κιβώτιο ταχυτήτων 3 ταχυτήτων και μετάδοση μέσω άξονα καρδανίου (παγκόσμια πρωτιά)
1907Type AR 50CVΜέχρι σήμερα, το μοντέλο αυτοκινήτου της Renault με τον υψηλότερο κυβισμό, εξακύλινδρος (σε σειρά) κινητήρας 9,5 L
1929ReinastellaΠρώτο μοντέλο Renault με οκτώ κυλίνδρους
1938JuvaquatreΠρώτο μοντέλο Renault με ανεξάρτητη μπροστινή ανάρτηση και αμάξωμα monocoque
19474CVΜικρό αυτοκίνητο με κινητήρα στο πίσω μέρος. Το πρώτο μεταπολεμικό μοντέλο της Renault, γνωστό και ως «Cream Slice», λόγω του κρεμ-κίτρινου χρώματος του πρωτότυπου
1956DauphineΤετράθυρο σεντάν με κινητήρα στο πίσω μέρος. Το πρώτο παγκόσμιο αυτοκίνητο της Renault με 2,1 εκατ. μονάδες κατασκευασμένες και συναρμολογημένες σε πέντε ηπείρους.
1958FlorideΚομψό coupe και cabriolet με κινητήρα στο πίσω μέρος
1961Renault 4Ένα ορόσημο στην ιστορία του αυτοκινήτου: Το πρώτο station wagon στον κόσμο με τέσσερις πόρτες, μεγάλη θύρα του χώρου αποσκευών και διαμορφώσιμο εσωτερικό.
1965Renault 8 Gordini«Πρόγονος» όλων των sport προσιτών compact οχημάτων, ένα «GTI» πριν την επίσημη ύπαρξή τους.
1965Renault 16Το πρώτο μεσαίο sedan στον κόσμο με μεγάλη θύρα πορτμπαγκάζ τύπου hatchback και διαμορφώσιμο εσωτερικό.
1972Renault 5Εισήγαγε τη μοντέρνα compact κατηγορία με μοναδική σχεδίαση, προσαρμοζόμενο εσωτερικό, άφθονους χώρους και μοντέρνα χρώματα. Πρώτο όχημα παραγωγής με πλαστικούς προφυλακτήρες.
1980Renault Trafic and MasterΝέα γενιά vans στην κατηγορία έως 2,8 και 3,5 τόνους με δυνατότητα επιλογής κίνησης στους μπροστινούς ή πίσω τροχούς και πλούσια γκάμα εκδόσεων.
1984Renault EspaceΤο πρώτο πολυμορφικό όχημα (MPV)από έναν Ευρωπαίο κατασκευαστή με δυνατότητα διαμόρφωσης της διάταξης των καθισμάτων.
1992Renault TwingoΜικρό αυτοκίνητο με μοναδική σχεδίαση και φουτουριστικό εσωτερικό.
1995Renault SpiderΚεντρομήχανο σπορ αυτοκίνητο με αγωνιστικό πλαίσιο, ελαφριά κατασκευή και έλλειψη κάθε μορφής άνεσης.
1996Renault ScenicΠρώτο ευρωπαϊκό compact van με τρία συρόμενα μεμονωμένα καθίσματα στο πίσω μέρος.
1997Renault KangooStation wagon με άνετους χώρους για το μέγεθός του, διαμορφώσιμο εσωτερικό και συρόμενη πόρτα στο πίσω μέρος.
2001Renault LagunaΠρώτο μοντέλο αυτοκινήτου παγκοσμίως με μέγιστη βαθμολογία πέντε αστέρων στα crash-tests του Euro NCAP<./td>
2011Renault Kangoo E-Tech ElectricΠρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία σε μαζική παραγωγή.
2012Renault ZOE E-Tech Electric5θυρο compact EV με τεχνολογικές καινοτομίες που καθιστά την ηλεκτρική κινητικότητα προσιτή για ένα ευρύ φάσμα αγοραστών.
2022Megane E-Tech ElectricΗλεκτρικό αυτοκίνητο νέας γενιάς με την πιο λεπτή μπαταρία και τη μεγαλύτερη οθόνη προβολής πληροφοριών της κατηγορίας του.

JOIN US