Ανταλλάξιμες μπαταρίες ηλεκτρικών δικύκλων: Κοινό πρότυπο για την Κοινοπραξία των 4 Ιαπώνων


Το Swappable Battery Consortium for Electric Motorcycles ανακοινώνει πως έφτασε σε συμφωνία για τον καθορισμό των τεχνικών χαρακτηριστικών των ανταλλάξιμων μπαταριών

  • ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΝΤΗΛΑΣ
  • 26/3/2021

Το Swappable Battery Consortium for Electric Motorcycles ανακοινώνει πως έφτασε σε συμφωνία για τον καθορισμό των τεχνικών χαρακτηριστικών των ανταλλάξιμων μπαταριών, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη της σχετικής πλατφόρμας στην Ιαπωνία.

Πριν από δύο χρόνια, τον Απρίλιο του 2019, οι Honda Motor Co., Ltd., Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Suzuki Motor Corporation και Yamaha Motor Co., Ltd. συνέστησαν μια Κοινοπραξία (Consortium) με στόχο να καθορίσει μια κοινή αρχιτεκτονική μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.

Η Κοινοπραξία συνεργάστηκε στενά με την Επιτροπή Προώθησης της Ηλεκτρικής Μοτοσυκλέτας που έχει συστήσει η Ιαπωνική Ένωση Κατασκευαστών (Japan Automobile Manufacturers Association), δουλεύοντας με τη δοκιμαστική πλατφόρμα e-Yan OSAKA που εξελίχθηκε με τη βοήθεια του Πανεπιστημίου της Οσάκα.

Οι προδιαγραφές των ανταλλάξιμων μπαταριών είναι συμβατές με τις αυτές που έχει θέσει στην Ιαπωνία η Society of Automotive Engineers of Japan, ενώ ο επόμενος στόχος είναι η επέκταση του προτύπου αυτού σε διεθνές επίπεδο.

Θυμίζουμε πως μόλις πρόσφατα (1 Μαρτίου 2021) οι  ΚΤΜ, Honda, Piaggio και Yamaha συνέστησαν το Swappable Batteries Consortium for Motorcycles and Light Electric Vehicles, καλώντας και άλλους κατασκευαστές να μπουν στην ομάδα.

Η κοινοπραξία των τεσσάρων Ιαπώνων αφορά κυρίως τα δεδομένα της Ιαπωνικής βιομηχανίας και αγοράς, ωστόσο είναι μάλλον σαφές πως το πρότυπο που μόλις καθορίστηκε στη χώρα θα αποτελέσει τη βάση για το ανάλογο παγκόσμιο μοντέλο.

Φαίνεται πως η πλατφόρμα αυτή πιθανότατα θα λειτουργήσει ως ένα τετελεσμένο πάνω στο οποίο καλούνται να συμπράξουν οι εκτός Ιαπωνίας κατασκευαστές.

Το ζήτημα έχει τεράστιο ενδιαφέρον, καθώς με τα σημερινά τεχνολογικά δεδομένα τα δίκτυα ανταλλάξιμων μπαταριών φαντάζει ως ο μόνος (προσιτός) τρόπος να εξαπλωθεί η Ηλεκτροκίνηση στα πρώιμα στάδιά της.

Με δεδομένο ότι σήμερα έχουμε πανάκριβες μπαταρίες που απαιτούν πολύ χρόνο για φόρτιση, η ευκολία του να σταματάς και απλά να αλλάζεις την άδεια με μια γεμάτη μπαταρία αποτελεί τη μοναδική πρακτική διέξοδο - τουλάχιστον μέχρις ότου η τεχνολογία να εξελίξει ενεργειακές μονάδες ικανές να αποτελέσουν ρεαλιστικό αντίπαλο της βενζίνης στο χρηστικό επίπεδο του ανεφοδιασμού, αλλά και αυτές να διατίθενται σε προσιτό κόστος.

Πρώτη στην ιδέα ενός δικτύου ανταλλάξιμων μπαταριών ήταν η Ταϊβανέζικη εταιρεία Gogoro, ενώ από τους παγκόσμιας εμβέλειας κατασκευαστές η KYMCO πρωτοπόρησε με την πλατφόρμα Ionex. Προς το παρόν, ωστόσο, αμφότερες αυτές οι πλατφόρμες αφορούν αποκλειστικά τα ηλεκτρικά μοντέλα των εταιρειών που τις δημιούργησαν.

Ήταν προφανές πως θα ερχόταν η απάντηση των μεγάλων κατασκευαστών και πράγματι αυτή υλοποιήθηκε στην Κοινοπραξία των Ιαπώνων που στήθηκε ακριβώς για να προλάβει τις εξελίξεις και να θέσει τα πρότυπά της.

Τώρα η συνεργασία αυτή αποκτά έναν πιο παγκόσμιο χαρακτήρα με τη νέα Κοινοπραξία που συμπεριλαμβάνει και τις Ευρωπαίες ΚΤΜ και Piaggio, αν και υπάρχουν αρκετοί ακόμα κατασκευαστές που δεν έχουν πάρει ακόμη θέση. Η εξέλιξη της υπόθεσης αυτής αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς αφορά ένα από τα κρισιμότερα ζητήματα της Ηλεκτροκίνησης και θα καθορίσει τη μορφή των ηλεκτρικών δικύκλων πόλης του κοντινού μέλλοντος.

Δεν αναφερόμαστε στις μεγάλες μοτοσυκλέτες, διότι εκεί ακόμη η ανάγκη για ισχύ και αυτονομία μεταφράζεται σε τεράστιες μπαταρίες που δεν μπορούν να αλλάζουν έτσι απλά σε ένα σημείο φόρτισης/ανταλλαγής. Στα ελαφριά δίκυκλα πόλης ωστόσο το παιχνίδι θα παιχτεί σε μεγάλο βαθμό στον ανεφοδιασμό, όπου η γεωγραφική κάλυψη με σημεία ανταλλαγής μπαταριών θα είναι λογικά η κρίσιμη παράμετρος στην επιλογή του πελάτη.