Θα γίνουν οι μοτοσυκλέτες στο μέλλον... καταδότες;


Η Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Ενώσεων Μοτοσυκλέτας (FEMA), σε πρόσφατο άρθρο της, φέρνει στην επικαιρότητα ένα καίριο ζήτημα που δύναται να προκύψει εξαιτίας των νέων τεχνολογιών διασυνδεσιμότητας που εφαρμόζονται στα νέα δίτροχα.

 

  • 27/11/2019

Στις μέρες μας, είναι ήδη δυνατή η συλλογή ενός απίστευτου όγκου πληροφοριών για την κινητική και λειτουργική κατάσταση μιας μοτοσυκλέτας. Η ΙΜU μονάδα σε συνδυασμό με τους αισθητήρες καταγράφουν συνεχώς και σε πραγματικό χρόνο το πως οδηγούμε, ενώ τα GPS και η συνδεσιμότητα με smart συσκευές, προσφέρουν πρόσθετες πληροφορίες για το μέρος που βρισκόμαστε και τα δρομολόγια που έχουμε κάνει.

Μέχρι στιγμής, τα περισσότερα από αυτά τα δεδομένα δεν αποθηκεύονται, ούτε και κοινοποιούνται σε τρίτους, ενώ όσο από αυτά καταγράφονται στην μνήμη του εγκεφάλου μιας μοτοσυκλέτας, εξυπηρετούν απλά διαγνωστικούς σκοπούς, στην διάρκεια των service.

Ωστόσο, η FEMA κρούει των κώδωνα του κινδύνου, ότι πολύ σύντομα τα δεδομένα αυτά θα είναι εύκολο να συλλέγονται από τις κατασκευάστριες, με την σύνδεση της μοτοσυκλέτας στην διαγνωστική θύρα OBD ή απλά μέσω ασύρματης επικοινωνίας με κάποιον server και να χρησιμοποιούνται προς ιδίον όφελος αυτών αλλά και συνεργαζόμενων εταιρειών.

Ήδη η FIA (Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου), έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα, ζητώντας από τους κατασκευαστές τετράτροχων αλλά και από τις αρχές, να προφυλάξουν τα προσωπικά δεδομένα των ιδιοκτητών και οδηγών αυτοκινήτων, ξεκινώντας μάλιστα για αυτό τον σκοπό, την ενημερωτική καμπάνια, “My Car My Data”.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, σε πρώτο επίπεδο, όλες αυτές οι πληροφορίες μπορούν να ανακτηθούν από τρίτους για κακόβουλους σκοπούς. Φανταστείτε για παράδειγμα πόσο θα... εξυπηρετούσε τους κλέφτες, η απόκτηση αυτών των δεδομένων, μετά από “χακάρισμα” ενός server!

Αυτομάτως θα αποκτούσαν πληροφορίες για χιλιάδες κατόχους μοτοσυκλετών, με τις διευθύνσεις και τα ονόματα τους, όπως επίσης και με τα δρομολόγια και τις συνήθειες τους. Στρωμένες δουλειές...

Ακόμα όμως και αν οι κατασκευαστές πάρουν δραστικά μέτρα για την απόκρουση κυβερνοεπιθέσεων, τα δεδομένα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τις ίδιες τις εταιρείες δημιουργώντας αναλυτικά και λεπτομερή προφίλ των πελατών τους και “βομβαρδίζοντας” τους στην συνέχεια, με ειδικά στοχευμένες διαφημίσεις και προσφορές.

Πέραν αυτού, οι κατασκευάστριες θα έχουν εφ όρου ζωής το “προβάδισμα” σε ότι αφορά στην διάγνωση βλαβών και φθορών στη μοτοσυκλέτα σας και θα ενημερώνουν εγκαίρως, με αντίστοιχες προφορές, προβαίνοντας έτσι, σε ένα είδος αθέμιτου ανταγωνισμού ως προς τους ανεξάρτητους επισκευαστές και τις third-party εταιρείες ανταλλακτικών και αναλωσίμων.

Αν δε οι πληροφορίες αυτές διατίθενται, έναντι αμοιβής πάντα, σε συνεργαζόμενες εταιρείες, τότε ο εκάστοτε ιδιοκτήτης μιας μοτοσυκλέτας θα είναι απόλυτα “διάφανός” σε αυτές και έρμαιο των προωθητικών τους ενεργειών.

Δυσοίωνες εξελίξεις επίσης, βάση μιας τέτοιας πραγματικότητας, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα αυξημένα ασφάλιστρα, αφού οι ασφαλιστικές εταιρείες θα γνωρίζουν με ακρίβεια τις οδηγικές σας συνήθειες και το ποσοστό “ρίσκου” που παίρνετε στον δρόμο, ενώ μια ακόμα περίπτωση θα μπορούσε να είναι η ακύρωση της εγγύησης, αν κάποιος κατασκευαστής κρίνει ότι ο τρόπος που οδηγάτε δεν είναι ο ενδεδειγμένος και προτεινόμενος.

Τέλος, για να κλείσουμε τον κύκλο αυτών των δυστοπικών σεναρίων, αντιλαμβάνεστε ότι οι αρχές θα μπορούσαν να έχουν μια πλήρη λίστα με τις διαδρομές και τις ταχύτητες σας, με ότι μπορεί να συνεπάγεται αυτό.

Όλα αυτά βέβαια, δεν ισχύουν προς το παρόν αλλά η FEMA έχει ήδη ξεκινήσει επαφές με τον ACEM (Σύνδεσμος Ευρωπαϊκών Κατασκευαστριών Μοτοσυκλέτας), προκειμένου να διασφαλίσει ότι δεν θα ισχύσουν στο μέλλον. Τα δε πρώτα μηνύματα αυτών των προπαρασκευαστικών συζητήσεων και επαφών, είναι ενθαρρυντικά, με τους εκπροσώπους του ACEM να δηλώνουν, ότι θα σεβαστούν τα προσωπικά μας δεδομένα και δεν θα βρεθούμε ποτέ στην θέση του να αντιμετωπίζουμε την μοτοσυκλέτα μας ως... καταδότη.