Γιατί η οδήγηση μοτοσυκλέτας επιφέρει βλάβες στην ακοή


Οι εκθέσεις που έχουν γραφτεί γύρω από το θέμα, είναι αρκετές. Η οδήγηση μοτοσυκλέτας μπορεί να προκαλέσει μόνιμη βλάβη στην ακοή ενός αναβάτη, η οποία μπορεί να εκτείνεται από μια μερική απώλεια, μέχρι και ολική κώφωση.

  • 13/3/2019

Φυσικά μιλάμε για αποτελέσματα έπειτα από μακροχρόνια έκθεση στα επίπεδα θορύβου που παράγονται από την οδήγηση μοτοσυκλέτας. Για ποιον θόρυβο πρόκειται ακριβώς όμως; Πολύς κόσμος πιστεύει ότι έχει να κάνει με τον κινητήρα και την εξάτμιση των μοτοσυκλετών αλλά ειδικά στα σύγχρονα μοντέλα, με βάση βέβαια ότι αυτά δεν έχουν “πειραχτεί” ή τροποποιηθεί από τους ιδιοκτήτες τους, η συμμετοχή τους στα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου είναι μικρή. 

Ο θόρυβος που “κάνει την ζημιά” στους αναβάτες, είναι αυτός που παράγεται από τις αναταράξεις του αέρα όταν μια μοτοσυκλέτα κινείται. Τα επίπεδα αυτού του θορύβου κυμαίνονται στα 75 με 90 dB για μια –γυμνή- μοτοσυκλέτα που κινείται με 60 χλμ./ώρα, μετρημένα στους ακουστικούς πόρους αναβατών που έφεραν ανοικτά κράνη. 

Στα 100 χλμ./ώρα, τα επίπεδα του θορύβου καταγράφηκαν σε ένα εύρος τιμών από 103 μέχρι 116 dB. Θόρυβος αυτού του επιπέδου, συγκρίνεται με αυτόν του χειρισμού αλυσοπρίονου, ενώ οι περισσότεροι κανονισμοί ασφαλείας στην βιομηχανία, συστήνουν την χρήση ωτασπίδων για όσους εργάζονται σε τόσο θορυβώδη περιβάλλοντα. 

Ιατρικά, το “ασφαλές” όριο έκθεσης στα 100 dB, χωρίς ωτασπίδες, ορίζεται στις δύο ώρες, ενώ στα 115 dB, μόλις στα 15 λεπτά! Φανταστείτε λοιπόν πόσο καταπονείται η ακοή μας, ακόμα και σε ένα μικρό ταξιδάκι – βόλτα, διάρκειας 2 ωρών, όπου οι ταχύτητες μπορούν να είναι σταθερά πάνω (και πολύ πάνω) από τα 100 χλμ./ώρα, με αντίστοιχα πολύ υψηλά επίπεδα θορύβου. 

Φυσικά θα αναρωτηθεί κανείς στο κατά πόσο ένα κράνος μπορεί να μειώσει τα επίπεδα του θορύβου και η απάντηση είναι η εξής: ελάχιστα. Τα –ακριβά- κράνη σχεδιάζονται για να έχουν καλή αεροδυναμική συμπεριφορά, όχι για να μειώνουν τους παραγόμενους από τον αέρα θορύβους.

Οι μετρήσεις έδειξαν ότι η μείωση στον θόρυβο από την χρήση διαφόρων τύπων κρανών, είναι της τάξεως των 3 έως 5 dB, όχι κάτι σημαντικό δηλαδή. Σε ορισμένες περιπτώσεις δε, είχαμε ακόμα και αύξηση συγκεκριμένων συχνοτήτων, που προκαλούνταν από τον συντονισμό των μερών του κράνους!

Όπως αναφέρεται στις εκθέσεις και στις μελέτες που έχουν δημοσιευθεί γύρω από το θέμα, οι μοτοσυκλετιστές που εκτίθενται σε υψηλά, παραγόμενα από τον αέρα επίπεδα θορύβου, παρουσιάζουν μερική και προσωρινή απώλεια ακοής, η οποία ονομάζεται Temporary Threshold Shift (TTS). Πρόκειται ουσιαστικά για την αδυναμία του ακουστικού νεύρου να ενεργοποιηθεί σε χαμηλά επίπεδα θορύβου. 
Η ακοή επανέρχεται, ωστόσο αυτή η συνεχής έκθεση και οι μεταβολές του TTS, μπορεί να επιφέρουν μακροπρόθεσμα, μόνιμες βλάβες. Αναφέρουμε ότι η αστυνομία της Ολλανδίας, εξέτασε ένα δείγμα 169 ένστολών μοτοσυκλετιστών, ηλικίας 26 – 49 ετών και διαπίστωσε ότι υπήρχε απώλεια ακοής, μικρού βαθμού βέβαια, στους περισσότερους από αυτούς. 

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για αυτό; Η μόνη λύση είναι οι ωτασπίδες. Μπορεί να ακούγεται αιρετικό και επικίνδυνο να προτείνεται η χρήση παρεμβυσμάτων που μειώνουν την ακουστική αντίληψη μας κατά την οδήγηση, ωστόσο δεν μιλάμε για πλήρες “μπλοκάρισμα” του ήχου, απλά για μια μείωση στα επίπεδα του θορύβου.

Ακόμα και οι πιο φθηνές και απλές ωτασπίδες, προσφέρουν μείωση της τάξεως των 35 dB στα επίπεδα θορύβου, ενώ υπάρχουν στο εμπόριο διάφοροι τύποι, ακόμα και εύπλαστες ωτασπίδες που εφαρμόζουν πολύ καλά στον ακουστικό πόρο και προσφέρουν ακόμη καλύτερη ηχομόνωση. 

Έχοντας χρησιμοποιήσει ωτασπίδες οδηγώντας μοτοσυκλέτα, δεν διαπιστώσαμε σε καμία περίπτωση ότι κινδυνέψαμε λόγο μειωμένης αντίληψης (ηχητικής) των τεκταινόμενων γύρω μας. Επισημαίνουμε και πάλι, δεν αποκόπτεις εντελώς τους ήχους γύρω σου, απλά τους μειώνεις σε επίπεδα που είναι πλήρως αντιληπτά, αλλά όχι επιζήμια για την ακοή σου. 

Πηγές:    
 
-EEC. Directive 89/235/EEC. Regulations concerning the noise-emissions of motorcycles. Offic J Eur Commun 1989 
-Harrison R. Do motorcycle helmets make good hearing protectors? Sound Vibration
-Aldman B, Gustafsson H, Nygren A, Wersall J. Hearing and motorcycle helmets. J Traffic Med 1983
-McCombe AW, Binington J. Hearing loss in grand prix motorcyclists: sports injury or occupational hazard? Br J Sports Med 1994
-Van der Weerd A. Comparative Sound Measurements with Alternative Motorcycles, Fairings and Helmets on behalf of the State Police. The Hague:Department of Research and Development