[Δελτίο Υύπου Yamaha]
Η R9 είναι εφοδιασμένη με τον βραβευμένο κινητήρα 890 κ.εκ. CP3 της Yamaha, ο οποίος είναι υγρόψυκτος, 3-κύλινδρος με 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και ψεκασμό καυσίμου. Η διάμετρος και η διαδρομή των 78 χιλ. x 62 χιλ. και η σχέση συμπίεσης 11,5:1 παρέχουν εξαιρετική ροπή και άφθονη ισχύ, οι οποίες σε συνδυασμό με τον έλεγχο ακριβείας που προσφέρει το Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), εξασφαλίζουν βέλτιστη απόδοση τόσο στην πίστα όσο και στο δρόμο. Ο τελικός λόγος μετάδοσης, ο χρονισμός ανάφλεξης και η χαρτογράφηση του καυσίμου έχουν βελτιστοποιηθεί για επιδόσεις Supersport τόσο στην πίστα όσο και στο δρόμο. Ο τρικύλινδρος βρυχηθμός έχει γίνει σήμα κατατεθέν της CP3 με την πάροδο των χρόνων και οι μηχανικοί της Yamaha έχουν δώσει ιδιαίτερη προσοχή στη βελτίωση του ήχου του κινητήρα που προκαλεί έντονα συναισθήματα.
Η Yamaha δεν ανακοίνωσε στο δελτίο Tύπου την απόδοση του κινητήρα, αν και τα νούμερα είναι ανοικτά στην ιστοσελίδα της: 119 hp / 10,000 rpm και 9.5 kgm / 7,000 rpm.
Το πλαίσιο από χυτό αλουμίνιο τύπου Deltabox έχει αναπτυχθεί ειδικά για την R9 και η ακαμψία του έχει προσαρμοστεί για σπορ απόδοση, τόσο σε υψηλές όσο και σε χαμηλές ταχύτητες. Σε σύγκριση με τα άλλα μοντέλα CP3 της Yamaha, η ακαμψία του βασικού πλαισίου της R9 είναι υψηλότερη και στις τρεις κατευθύνσεις: στρεπτική, διαμήκης και πλευρική. Εφαρμόζοντας συγκεκριμένα πάχη και σχήματα, καθώς και μηχανικά επεξεργασμένες οπές, οι μηχανικοί της Yamaha είχαν ως στόχο να εξισορροπήσουν την ακαμψία και την ελαστικότητα, παρέχοντας στον αναβάτη υψηλά επίπεδα ανατροφοδότησης, αλλά και άνεση στην οδήγηση. Το βάρος του πλαισίου είναι 9,7 κιλά, γεγονός που το καθιστά, το ελαφρύτερο πλαίσιο που έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ σε μοντέλο Supersport της Yamaha. Με αυτό το ελαφρύ πλαίσιο, το συνολικό βάρος της R9 είναι μόλις 195 κιλά με αποτέλεσμα τη βέλτιστη αναλογία ισχύος/βάρους. Το πλαίσιο, σε συνδυασμό με το υποπλαίσιο, έχουν σχεδιαστεί για να συμβάλλουν στο στενό προφίλ και την ευελιξία της R9, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην ταχύτητα και την απόδοση μιας αυθεντικής μοτοσυκλέτας Supersport.
Δεδομένου του μεγέθους σε σχέση με τις επιδόσεις της, η R6 ήταν εδώ και πολύ καιρό το πιο αεροδυναμικό μοντέλο της Yamaha και αποτέλεσε το σημείο αναφοράς για τους μηχανικούς της Yamaha, στη βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης της R9. Μέσω εκτεταμένων δοκιμών σε αεροδυναμική σήραγγα, οι μηχανικοί κατάφεραν να διαμορφώσουν την R9 ώστε να έχει μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση (μεγιστοποιώντας έτσι την τελική ταχύτητα και την επιτάχυνση) από την R6, παρά το ότι η R9 έχει μεγαλύτερο κυβισμό, ψυγείο και μετωπική επιφάνεια. Αυτή η αποδοτικότητα έχει επιτευχθεί μέσω της σχεδίασης του μπροστινού τμήματος του φέρινγκ, ενώ τα νέα αεροδυναμικά φτερά που έχουν προσαρμοστεί ακριβώς κάτω από τα φώτα, μειώνουν την ανύψωση του μπροστινού τροχού και βελτιώνουν την επαφή με το οδόστρωμα. Κανονικά, μόνο η προσθήκη φτερών θα προκαλούσε επιπλέον έλξη, αλλά μέσω επαναλαμβανόμενων δοκιμών, οι αρνητικές επιπτώσεις εξαλείφθηκαν και η τελική σχεδίαση ελαχιστοποίησε τον βαθμό της οπισθέλκουσας, προσφέροντας παράλληλα στον αναβάτη, μια εξαιρετική αίσθηση του μπροστινού συστήματος. Τα φτερά μειώνουν την ανύψωση του μπροστινού τροχού κατά 6-7% στην ευθεία και όταν συνδυάζονται με το σπόιλερ που έχει τοποθετηθεί κάτω από τον αγωγό σχήματος M, αυτό το φαινόμενο αυξάνεται κατά περίπου 10% στις στροφές.
Οι μοτοσυκλέτες Supersport της Yamaha είναι γνωστές για το κράτημά τους και αυτό ισχύει και για την R9. Το πιρούνι και το πίσω αμορτισέρ είναι και τα δύο νέας σχεδίασης εξαρτήματα ανάρτησης της KYB, τα οποία έχουν ρυθμιστεί ειδικά για τη μοτοσυκλέτα και αναπτύχθηκαν παράλληλα με τις R1 GYTR και R1 RACE του 2025. Το νέο ανεστραμμένο πιρούνι KYB 43 χιλ. έχει επανασχεδιαστεί πλήρως και πλέον διαθέτει ξεχωριστούς ρυθμιστές στο αριστερό και το δεξί στέλεχος για την απόσβεση επαναφοράς και τη συμπίεση ελατηρίου. Η κάθε ρύθμιση μπορεί να γίνει ξεχωριστά, από το δεξί στέλεχος για την απόσβεση επαναφοράς και από το αριστερό για τη συμπίεση ελατηρίου, τόσο σε υψηλή όσο και σε χαμηλή ταχύτητα. Κάθε στέλεχος του πιρουνιού διαθέτει πλέον μια βαλβίδα βάσης, η οποία έχει σχεδιαστεί για να βελτιστοποιεί την πίεση στον κύλινδρο, περιορίζοντας ή αποτρέποντας πλήρως τη ροή λαδιού στο κάτω μέρος του πιρουνιού. Αυτή η νέα διάταξη έχει ως αποτέλεσμα βελτιωμένη απόκριση της απόσβεσης, καλύτερη αίσθηση στην επαφή με το δρόμο και μεγαλύτερη σταθερότητα σε όλες τις συνθήκες οδήγησης. Η επίστρωση Kashima δίνει πιο σκούρα απόχρωση στο χρυσό/μπρονζέ χρώμα και προσφέρει μια πραγματική αισθητική της υψηλής απόδοσης. Το πίσω αμορτισέρ είναι ρυθμιζόμενο ως προς την προφόρτιση, την απόσβεση επαναφοράς και την απόσβεση συμπίεσης. Η νέα διάταξη συμβάλλει στην απόσβεση με μεγαλύτερη ακρίβεια και παρέχει καλύτερη ανατροφοδότηση από το έδαφος, στην πίστα και το δρόμο.
Η R9 διαθέτει δαγκανές monoblock Brembo Stylema αγωνιστικού τύπου, οι οποίες είναι ελαφριές, άκαμπτες και έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν καλύτερο έλεγχο και ευστάθεια. Οι σωλήνες των φρένων από ανοξείδωτο χάλυβα και οι μεγάλοι μπροστινοί δίσκοι 320 χιλ. προσφέρουν εξαιρετικά σταθερή απόδοση, καθώς και πολύ καλή αίσθηση και έλεγχο, ειδικά κατά την παρατεταμένη χρήση και την δυνατή πίεση των φρένων. Η ακτινική αντλία ανεβάζει την ισχύ πέδησης της R9 στο επόμενο επίπεδο. Διαθέτει ένα έμβολο που κινείται σε παράλληλη κατεύθυνση με τη διαδρομή του φρένου, ασκώντας πίεση γραμμικά καθώς ο αναβάτης πιέζει τη μανέτα, γεγονός που εξασφαλίζει πολύ καλή αίσθηση και εξαιρετικό έλεγχο. Οι ελαφριές δαγκάνες Stylema προσφέρουν εξαιρετική ισχύ πέδησης μέσω τεσσάρων εμβόλων 30 χιλ. και έχουν σχεδιαστεί για βελτιστοποιημένη ροή του αέρα, η οποία εξασφαλίζει αποτελεσματική ψύξη και μείωση των απωλειών σε περιβάλλον πίστας.
Πιστή στο Supersport στυλ της R9, η θέση οδήγησης έχει σπορ σχεδίαση και περιλαμβάνει clip-on τιμόνι αγωνιστικού στυλ. Αλλά, για να καλυφθούν τα διαφορετικά επίπεδα των αναβατών που οδηγούν σε track-days και η δυναμική οδήγηση στο δρόμο, τα σημεία επαφής του σώματος με τη μοτοσυκλέτας έχουν σχεδιαστεί με τρόπο που επιτρέπει σε αναβάτες κάθε αναστήματος, να μετατοπίζουν ελεύθερα το σώμα τους πάνω στη μοτοσυκλέτα. Η απόσταση από το τιμόνι μέχρι τους γοφούς του αναβάτη έχει βελτιστοποιηθεί για να αποφευχθεί η υπερβολική κλίση προς τα εμπρός και το ύψος της σέλας στα 830 χιλ. προσφέρει άνετη πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα αναβατών. Τα μαρσπιέ έχουν τοποθετηθεί με τρόπο που παρέχει περισσότερο χώρο για τα πόδια και αποτρέπει τις κράμπες.
Το τιμόνι είναι τοποθετημένο κάτω από την τριπλή βάση και προσφέρει την αίσθηση που αναμένεται από μια μοτοσυκλέτα Supersport, χωρίς υπερβολικά επιθετική κλίση προς τα εμπρός. Η τοποθέτηση είναι πιο σπορ από του clip-on τιμονιού της R7, αλλά πιο ξεκούραστη από του αντίστοιχου της R6 RACE, γεγονός που εξασφαλίζει καλύτερο χειρισμό σε κάθε περιβάλλον οδήγησης.
Το ρεζερβουάρ των 14 λίτρων καυσίμου παρέχει πολύ καλή αυτονομία στο δρόμο και έχει περιορισμένο πλάτος που εξασφαλίζει βέλτιστη σύνδεση του αναβάτη με τη μοτοσυκλέτα. Το σχήμα του ρεζερβουάρ είναι σχεδιασμένο για να παρέχει άφθονο κράτημα για τον εξωτερικό μηρό και το βραχίονα του αναβάτη στις στροφές, με στόχο την παροχή αίσθησης ευστάθειας και σύνδεσης στη μέση της στροφής.
Η R9 είναι εφοδιασμένη με ελαστικά Battlax Hypersport RS11 της Bridgestone, τα οποία προσφέρουν απόδοση αγωνιστικού επιπέδου που έχει προσαρμοστεί για χρήση σε δημόσιους δρόμους. Αυτά τα σπορ ελαστικά προσφέρουν απίστευτα υψηλές επιδόσεις, χάρη στο υψηλό επίπεδο πρόσφυσης, την σταθερότητα στις στροφές και την αίσθηση επαφής.
Ο πίνακας διακοπτών της R9 είναι εύχρηστος και έξυπνος, με εστίαση στην ελαχιστοποίηση του αριθμού των κουμπιών για τη χρήση μεγάλης γκάμας λειτουργιών. Το σχήμα και η αίσθηση των κουμπιών κατά τη χρήση έχουν δεχτεί εκτεταμένη βελτίωση, για εξαιρετικό χειρισμό κατά την οδήγηση με γάντια.
Για μεγαλύτερη άνεση κατά την οδήγηση μεγάλων αποστάσεων, η R9 διαθέτει σύστημα ελέγχου ταχύτητας, το οποίο μπορεί να ενεργοποιηθεί κατά την οδήγηση με ταχύτητες 40 km/h και πάνω σε τρίτη ταχύτητα και υψηλότερη. Αφού ρυθμιστεί, η ταχύτητα μπορεί να αυξηθεί ή να μειωθεί σε βήματα του 1 χλμ./ώρα με ένα στιγμιαίο πάτημα του διακόπτη ή συνεχόμενα με παρατεταμένο πάτημα του διακόπτη. Το σύστημα Cruise Control μπορεί να ακυρωθεί με το πάτημα ενός κουμπιού, του φρένου, του συμπλέκτη ή του γκαζιού. Οι αναβάτες μπορούν επίσης, να ορίσουν ένα όριο ταχύτητας για τη μοτοσυκλέτα τους, το οποίο θα ελέγχει την απόδοση του κινητήρα για να διασφαλίζει ότι η μοτοσυκλέτα δεν υπερβαίνει την επιλεγμένη ταχύτητα.
Η υψηλής τεχνολογίας IMU έξι αξόνων της R9 προέρχεται απευθείας από τα ηλεκτρονικά συστήματα της R1. Μετρά συνεχώς την επιτάχυνση προς όλες τις κατευθύνσεις (εμπρός-πίσω, πάνω-κάτω και αριστερά-δεξιά), καθώς και τη γωνιακή ταχύτητα κατά την περιστροφή γύρω από τον εγκάρσιο, τον διαμήκη και τον κάθετο άξονα. Το IMU μπορεί να στέλνει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο στην ECU, η οποία ελέγχει τη σειρά ηλεκτρονικών βοηθημάτων για τον αναβάτη και, με τη σειρά του, αλλάζει τη συμπεριφορά της μηχανής ανάλογα με το επίπεδο στήριξης που έχει επιλέξει ο αναβάτης.
Οι αναβάτες μπορούν να προσαρμόζουν περαιτέρω την οδηγική τους εμπειρία μέσω των ρυθμίσεων του Yamaha Ride Control (YRC), το οποίο επιτρέπει την επιλογή απόδοσης της ισχύος του κινητήρα, αλλά και του επιπέδου παρέμβασης των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, ανάλογα με τις εκάστοτε προτιμήσεις και οδικές συνθήκες. Τα τρία ενσωματωμένα προγράμματα οδήγησης “Sport”, “Street” και “Rain” διαθέτουν εργοστασιακές ρυθμίσεις με διαφορετικά επίπεδα παρέμβασης, για να ταιριάζουν σε διαφορετικές συνθήκες οδήγησης. Συμπληρώνονται από την επιλογή ρύθμισης δύο προγραμμάτων “Custom” και από τέσσερα προγράμματα Track. Αυτό επιτρέπει τη δημιουργία συγκεκριμένων ρυθμίσεων YRC που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες συνθήκες ή καταστάσεις, με αλλαγή του επιπέδου ηλεκτρονικής υποστήριξης σε συστήματα όπως είναι η παροχή ισχύος (PWR), ο έλεγχος πρόσφυσης (TCS), ο έλεγχος ολίσθησης (SCS), ο έλεγχος πέδησης (BC), ο έλεγχος ολίσθησης του πίσω τροχού (BSR), η διαχείριση φρεναρίσματος του κινητήρα (EBM) και ο έλεγχος ανύψωσης του μπροστινού τροχού (LIF). Οι ρυθμίσεις μπορούν να γίνουν απευθείας από το μενού ρυθμίσεων YRC στην οθόνη της R9 ή μέσω της εφαρμογής MyRide της Yamaha για smartphone. Για βέλτιστες εκκινήσεις σε αγώνες, η R9 διαθέτει σύστημα εκκίνησης, το οποίο υποστηρίζει τους αναβάτες κατά την εκκίνηση και κατά την επιτάχυνση από στάση. Και για την οδήγηση σε πίστα, υπάρχει η επιλογή απενεργοποίησης του ABS στον πίσω τροχό.
Το σύστημα Quick Shift (QSS) τρίτης γενιάς της Yamaha επιτρέπει ανεβάσματα και κατεβάσματα ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη, με τη Ρύθμιση 1 να τις ενεργοποιεί κατά την επιτάχυνση (για ανεβάσματα) και κατά την επιβράδυνση (για κατεβάσματα). Η ρύθμιση 2 επιτρέπει κατεβάσματα κατά την επιτάχυνση και ανεβάσματα κατά την επιβράδυνση, παρέχοντας καλύτερη λειτουργία σε ένα ευρύτερο φάσμα σεναρίων.
Η πλήρως έγχρωμη οθόνη TFT 5" της R9 μπορεί να προσαρμοστεί μεταξύ τεσσάρων επιλέξιμων θεμάτων, ενώ το πρόγραμμα track εμφανίζει πληροφορίες που αφορούν μόνο την οδήγηση σε πίστα. Συμπεριλαμβάνεται το χρονόμετρο γύρων.
Η οθόνη της R9 μπορεί να συνδεθεί με smartphone με χρήση της εφαρμογής MyRide της Yamaha, μέσω της ενσωματωμένης μονάδας ελέγχου επικοινωνίας (CCU) της μοτοσυκλέτας. Η εφαρμογή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την τροποποίηση των ρυθμίσεων YRC και επιτρέπει τη δημιουργία νέων προγραμμάτων YRC ακόμα και όταν είστε μακριά από τη μοτοσυκλέτα. Έως και 40 διαφορετικές παραλλαγές των προγραμμάτων μπορούν να αποθηκευτούν στην εφαρμογή για να ταιριάζουν σε συγκεκριμένες συνθήκες του δρόμου ή της πίστας και στη συνέχεια, να μεταφερθούν στη μοτοσυκλέτα όταν βρίσκεται εντός εμβέλειας. Το ενσωματωμένο πλήρες σύστημα πλοήγησης διατίθεται επίσης μέσω της εφαρμογής Garmin StreetCross. Οι χρήστες μπορούν επίσης, να εμφανίζουν διάφορες πληροφορίες και εικόνες στην οθόνη. Συμπεριλαμβάνονται τηλεφωνικές κλήσεις, γραπτά μηνύματα και ενημερώσεις για τον καιρό.
Η εφαρμογή Y-Trac απογειώνει την εμπειρία Supersport, επιτρέποντας στους αναβάτες να βελτιώνουν την οδήγηση στην πίστα και την απόδοσή τους μέσω εργαλείων που συνήθως διατίθενται μόνο σε επαγγελματίες οδηγούς αγώνων. Προερχόμενη από αγώνες, η εφαρμογή Y-Trac προσφέρει τη δυνατότητα καταγραφής και ανάλυσης δεδομένων οδήγησης με τεχνολογία επαγγελματικού επιπέδου για αναβάτες κάθε επιπέδου, από αρχάριους έως και επαγγελματίες. Με την εφαρμογή Y-Trac, μπορούν να καταγραφούν οι χρόνοι γύρων και ενδιάμεσων τομέων, καθώς και δεδομένα της μοτοσυκλέτας, όπως η γωνία κλίσης, οι στροφές του κινητήρα, η επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο, η ταχύτητα, η θέση του γκαζιού και το επίπεδο παρέμβασης των ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως ο έλεγχος πρόσφυσης. Η εισαγωγή δεδομένων τοποθεσίας GPS μπορεί να γίνει μέσω smartphone, αλλά εάν ο αναβάτης θέλει να χρησιμοποιήσει τη μονάδα GPS της μοτοσυκλέτας, το Y-TRAC μπορεί να συνδεθεί με το Garmin GLO2. Η εφαρμογή Y-Trac προσφέρει επίσης την επιλογή ενός «Εικονικού Pitboard», όπου τα μέλη της ομάδας του αναβάτη μπορούν να στείλουν μηνύματα στην οθόνη του ενώ βρίσκεται στην πίστα. Οι ιδιοκτήτες R9 μπορούν να εγγραφούν για μια δωρεάν δοκιμαστική έκδοση της εφαρμογής ή να αποκτήσουν την premium συνδρομή.
Η R9 2025 θα είναι διαθέσιμη στα χρώματα Icon Blue και Tech Black και αναμένεται να βρίσκεται στις εκθέσεις της Yamaha από τον Μάρτιο. Η R9 μπορεί εύκολα να προσωποποιηθεί μέσω μιας σειράς Γνήσιων Αξεσουάρ Yamaha, τα οποία είναι διαθέσιμα μέσω των Επίσημων Συνεργατών Yamaha.