MOTO AND BIKER ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Μεγάλα Μονοκύλινδρα - Η "ελληνική κατηγορία" που εξαφανίστηκε λόγω προδιαγραφών 12/4

  • img
  • img
  • img
  • img

Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα Yamaha XT και τα TT; Τα XL και XR της Honda; Πόσα Aprilia Pegaso, BMW Funduro / F-GS, Suzuki DR RS / DR Big, Tenere  και Kawasaki KLR βλέπαμε καθημερινά στους δρόμους; 

Οι μοτοσυκλέτες αυτές όργωσαν την Ελλάδα από άκρη σε άκρη, διατέλεσαν πειθήνια τον ρόλο του καθημερινού μεταφορικού μέσου, έμαθαν… σούζα σε πολύ κόσμο, μύησαν αναβάτες στην οδήγηση εκτός δρόμου και στην περιπετειώδη έκφανση του μοτοσυκλετισμού και όλα αυτά, χωρίς να κοστίζουν μια περιουσία, χωρίς να έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις στην συντήρηση και χωρίς να καίνε πολύ. 

Η Ελλάδα είναι μικρή σε έκταση χώρα η οποία δεν χρειάζεται πολυκύλινδρους κινητήρες μεγάλου κυβισμού για να “εξανεμίζουν” εκατοντάδες χιλιόμετρα σε λίγες ώρες.  Όλη της η ομορφιά, βρίσκεται σε δευτερεύοντες και επαρχιακές διαδρομές, σε φανταστικά στροφιλίκια και φυσικά σε ένα τεράστιο δίκτυο χωματόδρομων. Ένα περιβάλλον στο όποιο τα μονοκύλινδρα ταιριάζουν γάντι! Δεν ήταν τυχαίο σε καμιά περίπτωση το γεγονός ότι μοντέλα με τέτοιους κινητήρες ήταν πολύ δημοφιλή στην χώρα μας λοιπόν. 

Ξαφνικά όμως, η κατηγορία άρχισε να φθίνει. Αρχικά φάνηκε από την απροθυμία των κατασκευαστών να ανανεώσουν τα υπάρχοντας μοντέλα τους. Στην συνέχεια, πολλά από αυτά τα μοντέλα καταργήθηκαν και διεκόπη η παραγωγή τους, χωρίς να υπάρξει διάδοχη κατάσταση. Ένα – ένα τα μοντέλα που αγαπήθηκαν και έγραψαν την δική τους ξεχωριστή ιστορία στους δρόμους της  χώρα μας, άρχισαν να εξαφανίζονται. Τι είχε συμβεί; 

Η κύρια αιτία του φαινομένου αυτού, ήταν φυσικά οι σταδιακά όλο και πιο αυστηρές  θεσπιζόμενες προδιαγραφές ρύπων. Οι μονοκύλινδροι κινητήρες, ειδικά οι αερόψυκτοι έχουν κάποια εγγενή θέματα που αποτέλεσαν ουσιαστικά και την “ταφόπλακά” τους. Ανεβάζουν υψηλές θερμοκρασίες και το πιστόνι τους, λόγω μεγαλύτερης διαμέτρου, παραμορφώνεται σε μεγαλύτερο –συγκριτικά με τους πολυκύλινδρους- βαθμό. Ως εκ τούτου, οι ανοχές του πρέπει να είναι επίσης μεγαλύτερες, σε σχέση με τον κύλινδρο. 

Για αυτό και παραδοσιακά τα μονοκύλινδρα, “τσίμπαγαν” λάδι, το οποίο και καιγόταν στον θάλαμο καύσης, επιβαρύνοντας τις εκπομπές, σε βαθμό που υπερέβαινε τα οριζόμενα από τις προδιαγραφές επίπεδα. Αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί βέβαια από τους κατασκευαστές αλλά απαιτούσε εξέλιξη και χρήση ειδικών κραμάτων και επιστρώσεων στον κινητήρα, κάτι που ανέβαζε το κόστος πολύ. Μιας και οι μονοκύλινδροι  κινητήρες χρησιμοποιούνταν σχεδόν αποκλειστικά σε μοντέλα προσιτού κόστους, το σενάριο απορρίφθηκε ως “μη βιώσιμο” εμπορικά. 

Το κενό που προέκυψε στην αγορά καλύφθηκε με δικύλινδρα σε σειρά μοντέλα, τα οποία απέδιδαν την ίδια ισχύ με λιγότερα κυβικά και δεν απαιτούσαν τον βαθμό εξέλιξης των μονοκύλινδρων για να συμμορφωθούν με τις νέες προδιαγραφές ρύπων. Βέβαια η αλήθεια είναι ότι τα δικύλινδρα, έχουν διαφορετικό τρόπο απόδοσης από τα μονοκύλινδρα. Αυτό δεν ορίζεται ως “καλύτερο η χειρότερο” απλά η αίσθηση είναι διαφορετική. 

Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχουν ανοίξει το γκάζι σε καρμπιρατεράτο μεγάλο thumper, καταλαβαίνουν. Το μονοκύλινδρο είχε τις “χάρες του”, οι οποίες δεν μπορούν να αναπαραχθούν σήμερα, είναι μια αίσθηση που απλά χάθηκε και η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές την νοσταλγούμε. Η ΚΤΜ κρατά την σημαία των μεγάλων μονοκύλινδρων ακόμα ψηλά, με το μοτέρ του 690 Duke, (που εφαρμόζεται και σε μοντέλα της Husqvarna), όπως επίσης και η SWM, αλλά μιλάμε για τις εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Μικρότερου κυβισμού μονάδες χρησιμοποιούνται σε πολλά μοντέλα της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων και scooter, ωστόσο αυτοί οι κινητήρες, αν και είναι εξαιρετικοί για τον ρόλο που επιτελούν, δεν θυμίζουν σε τίποτα το μέτρημα των πιστονιών που αντηχούσε σε πόλεις, λόγγους και ραχούλες πριν κάποια χρόνια. 

Τα δεδομένα αναπροσαρμόζονται και εξελίσσονται, όχι πάντα με τρόπο που μας αρέσει βέβαια. Μετά τα δίχρονα, οι μεγάλοι μονοκύλινδροι είναι οι κινητήρες που θυσιάζονται στον βωμό των προδιαγραφών και αυτή είναι μια κατάσταση που εκτός απροόπτου, δεν πρόκειται να αλλάξει. Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχετε ένα μοντέλο με κινητήρα αυτού τους είδους, κρατήστε το όσο μπορείτε, έστω και παροπλισμένο. Είναι ένα κομμάτι της μοτοσυκλετιστικής ιστορίας και πόσο μάλλον αυτής που γράφτηκε με χρυσά γράμματα στην Ελλάδα.    

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • YAMAHA 18/4

    Yamaha - Στα σκαριά η ανανέωση των N-ΜΑΧ 125/155

    Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε πως η Yamaha ετοιμάζεται να ανανεώσει το NMax, το σκούτερ που διατίθεται σε εκδόσεις 125 και 155 cc και που ξεχωρίζει χάρη στη χρήση του συστήματος Variable Valve Actuation (VVA, Μεταβλητή Ενεργοποίηση Βαλβίδων) στον Blue Core κινητήρα του...

  • DAKAR 18/4

    Dakar και οι ηθικές προεκτάσεις για την διοργάνωση στην Σαουδική Αραβία

    Είναι πλέον επίσημο, το Dakar, ο πιο φημισμένος αγώνας Rally του κόσμου, θα λάβει χώρα στα εδάφη της Σαουδικής Αραβίας. Το συμβόλαιο που υπογράφηκε μεταξύ της ASO και των εκπροσώπων της χώρας, είναι πενταετούς διάρκειας, και σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η διοργανώτρια...

  • ARC VECTOR 18/4

    Arc Vector - Ηλεκτροκίνηση και 0-100 σε 3.1 δεύτερα

    Η Arc προκάλεσε σούσουρο στην πρόσφατη έκθεση EICMA 2018 στο Μιλάνο όταν

  • KEANU REEVES 17/4

    O Keanu Reeves και η αγάπη του για τις μοτοσυκλέτες

    Δείτε ένα απολαυστικό 12λεπτο βίντεο του GQ με τον Keanu Reeves να μιλάει για την αγάπη του για τις μοτοσυκλέτες. Ότι και να του προσάψεις για την υποκριτική του, ο Keanu είναι ατομάρα, με μεγάλη λατρεία στους δυο τροχούς.

  • TRIUMPH 17/4

    Triumph Rocket III - Φωτογραφήθηκε ξανά σε διαδικασία δοκιμών

    Η MCN δημοσίευσε μια φωτογραφία αναγνώστη που δείχνει το επερχόμενο Triumph Rocket III να δοκιμάζεται στον δρόμο. Spy pics δοκιμών του νέου Rocket είχαμε δει και στο παρελθόν, όμως το ενδιαφέρον εδώ είναι πως η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα δείχνει να μην είναι το limited edition...

  • KAWASAKI 17/4

    Kawasaki - Προεχώς... ραντάρ και προηγμένα συστήματα ασφαλείας

    Πρώτα ήταν η Ducati, μετά η KTM, τώρα στον “χορό” φαίνεται να μπαίνει και η Kawasaki, με βάση τις πατέντες που κατέθεσε προς κατοχύρωση. Ο λόγος για την ενσωμάτωση “ραντάρ” στα δίτροχα μοντέλα των “πράσινων” ή για να είμαστε πιο ακριβείς,...

  • SUZUKI 16/4

    Το DR Big της Suzuki σε διαδικασία δοκιμών;

    Είναι μια μοτοσυκλέτα με τη δική της ιστορία, ένα πιστό κοινό που ακόμη τη θαυμάζει και την αποζητεί, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα μονοκύλινδρα που μπήκε ποτέ σε μαζική παραγωγή - αν όχι το μεγαλύτερο.

  • DAKAR 16/4

    Rally Dakar 2020 - Επίσημα στη Σαουδική Αραβία!

    Σας είχαμε ενημερώσει για τις φήμες περί μετακόμισης του Rally Dakar από τη Νότια Αμερική στη Σαουδική Αραβία, και τώρα ήρθε η επίσημη ανακοίνωση του διοργανωτή που επιβεβαιώνει τις φήμες και κάνει λόγο για νέο, το τρίτο, κεφάλαιο στην ιστορία του θεσμού.

  • SUZUKI 15/4

    Suzuki Katana - Στιλάτο ιταλικό βίντεο που σε πωρώνει

    Δείτε ένα πωρωτικό βίντεο της Suzuki Ιταλίας, για το νέο Katana, βίντεο που τονίζει τη στιλιστική πλευρά της νέας έκδοσης του ιαπωνικού σπαθιού των Σαμουράι.

  • ΤΡΟΧΑΙΑ ΜΕΤΡΑ 15/4

    Αυτόματος εντοπισμός χρήσης κινητού από τους οδηγούς

    Ένα νέο σύστημα που ανιχνεύει την χρήση κινητών τηλεφώνων από τους οδηγούς αυτοκινήτων, πρόκειται να εγκαταστήσουν οι αστυνομικές υπηρεσίες των κομητειών του Thames Valley και του Hampshire στην Βρετανία.

  • ESSENCE 15/4

    Essence e-Raw Signature - Ηλεκτροκίνητος "τσαμπουκάς"

    Παρακαλώ σημειώστε: 205 άλογα, 41 κιλά ροπής, 187 κιλά, 2.8 δευτερόλεπτα τα 0-100 km/h. Κάπου εδώ θα μπορούσε να τελειώσει αυτή η είδηση. Τι να πεις μετά από αυτό δηλαδή; Εντάξει, ας πούμε δυο πράγματα παραπάνω για τη μοτοσυκλέτα που έχει το θράσος να μοστράρει τέτοια νούμερα...

  • INDIAN 12/4

    Φωτογραφίες αποκαλύπτουν νέο touring μοντέλο από την Indian

    Στο διαδίκτυο κυκλοφόρησε φωτογραφία από μια Touring μοτοσυκλέτα της Indian, με τετραγωνισμένο φέρινγκ που θυμίζει έντονα Harley-Davidson Road Glide. Παράλληλα, εμφανίστηκαν και πατέντες για τον υγρόψυκτο V-2 κινητήρα της μοτοσυκλέτας.

  • ΑΦΙΕΡΩΜΑ 12/4

    Μεγάλα Μονοκύλινδρα - Η "ελληνική κατηγορία" που εξαφανίστηκε λόγω προδιαγραφών

    Υπήρχε μια εποχή, όχι πολύ πίσω στο παρελθόν, όπου τα μονοκύλινδρα στα 600 κ.εκ. αποτελούσαν την δημοφιλέστερη κατηγορία μοτοσυκλετών στην Ελλάδα. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία, τα μοντέλα αυτά ανήκαν στη ευρύτερη κατηγορία των On-Off, είτε στα λεγόμενα “ψηλόφτερα&rdquo...

  • CONFEDERATE 11/4

    Η εκκεντρική Confederate Motorcycles

    Η Confederate Motorcycles μέτρησε πάνω από δυόμιση δεκαετίες στην παραγωγή εκλεκτών, σπάνιων και αλμυρότατων χειροποίητων custom μοτοσυκλετών, πριν οι ιδιοκτήτες της αποφασίσουν να μετονομάσουν την εταιρεία τους σε Curtiss Motorcycles και να εγκαταλείψουν τους κινητήρες...

  • LAMBORGHINI 11/4

    Tι δουλειά έχει η Lamborghini στα MotoGP;

    Πριν από λίγες εβδομάδες, στα τέλη Μαρτίου 2019, η σύλληψη ενός Ιταλού επιχειρηματία στη Νάπολη είχε σοβαρές επιπτώσεις στον κόσμο των Grand Prix. Ο Luigi Scavone ετοιμαζόταν να πετάξει για Ντουμπάι με μια βαλίτσα γεμάτη λεφτά όταν συνελήφθη από την δίωξη οικονομικού εγκλήματος...