ΜΟΤΟ ΑΝD BIKER ΜΑΪΟΣ-ΙΟΥΛΙΟΣ
AΦΙΕΡΩΜΑ

Κράνη και η "ημερομηνία λήξης" τους - Ισχύει τελικά κάτι τετοιο; 15/8

  • img

Είναι ένα ζήτημα το οποίο ανακυκλώνεται και επανέρχεται στις συζητήσεις αναβατών συνεχώς, με τις απόψεις να διίστανται. Έχουν τα κράνη “ημερομηνία λήξης”; Ας δούμε την απάντηση στο θέμα που ακολουθεί.

Πρώτα απ όλα, ας ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει “ημερομηνία λήξης” στην συγκεκριμένη περίπτωση, αναφερόμενοι στα κράνη. Προφανώς αυτό έχει να κάνει με την απώλεια των ιδιοτήτων προστασίας που προσφέρει ένα κράνος, στην διάρκεια του χρόνου. 

Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, οφείλεται στην καταπόνηση και στην φθορά των υλικών με τα οποία έχει κατασκευαστεί ένα κράνος. Αυτό είναι κάτι αναπόφευκτο, δεν μπορεί να ανασχεθεί η εξέλιξη του, ούτε και να αντιστραφεί,  επιστρέφοντας σε πρότερη, καλύτερη κατάσταση. 

Τα αίτια που προκαλούν αυτή την φθορά, έχουν να κάνουν με την χρήση. Ένα κράνος, από την πρώτη μέρα που θα αρχίσει να χρησιμοποιείται, εκτίθεται στον ήλιο, τρώει βροχή και υπόκειται σε απότομες θερμοκρασιακές μεταβολές. Επίσης, εναποθέσεις σκόνης και καυσαερίων δημιουργούνται στο εξωτερικό κέλυφος και εισχωρούν και στο εσωτερικό από τους αεραγωγούς, ενώ χτυπήματα, γρατζουνιές και σημάδια δημιουργούνται εξωτερικά.  

Τέλος, το εσωτερικό  του “ποτίζει” σταδιακά από τον ιδρώτα μας και όσο και αν ακούγεται περίεργο, από τα στοιχεία που υπάρχουν στην σύσταση σαμπουάν και άλλων προϊόντων που χρησιμοποιούμε στην προσωπική μας υγιεινή και στον καλλωπισμό (after shave, ζελέ κ.τ.λ.)            

Όλοι αυτοί οι παράγοντες αθροιστικά, επιταχύνουν την “γήρανση” των υλικών με τα οποία έχει κατασκευαστεί ένα κράνος. Τα περισσότερα από αυτά τα υλικά είναι συνθετικά, ενώ οι κόλλες και τα άλλα χημικά που έχουν χρησιμοποιηθεί από τους κατασκευαστές, παίζουν και αυτά τον ρόλο τους, χάνοντας επίσης της ιδιότητες τους με τον καιρό ή λειτουργώντας διαβρωτικά, αν και στην δεύτερη περίπτωση μιλάμε για διαδικασίες που παίρνουν πολλά χρόνια για να εξελιχθούν σε κάτι ανησυχητικό.  

Το υλικό όμως του οποίου η χρονική κόπωση και φθορά, παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στην ασφάλεια μας, είναι η στρώση διογκωμένης πολυστερίνης (ΕPS) ανάμεσα στις εσωτερικές επενδύσεις και στο εξωτερικό κέλυφος του κράνους, καθώς αυτή η στρώση είναι που θα κληθεί να απορροφήσει τις δυνάμεις κρούσης σε περίπτωση ατυχήματος. 

Με όλους αυτούς τους επιβαρυντικούς παράγοντες που αναφέρθηκαν πιο πάνω λοιπόν, η πολυστερίνη ενδέχεται να χάσει ένα μέρος των αρχικών ιδιοτήτων και να παρουσιάζει μικρότερη δυνατότητα απορρόφησης (παραμόρφωσης) σε περίπτωση χτυπήματος. Ουσιαστικά, αυτό που συμβαίνει είναι ότι οι δομές, που σχηματίζουν το περίβλημα στους θύλακες αέρα που υπάρχουν στην πολυστερίνη, χάνουν την ελαστικότητα τους.    

Υπάρχει λοιπόν καταπόνηση και φθορά στο υλικό αυτό, το θέμα είναι το πότε η φθορά  αυτή έχει φτάσει σε βαθμό τέτοιο, που τίθεται θέμα για την ασφάλεια μας. 

Σε αυτό, δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση, με την έννοια του ότι παίζει πολύ μεγάλο ρόλο η χρήση και ο βαθμός έκθεσης ενός κράνους, σε επιβαρυντικές συνθήκες. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, ένα κράνος ακριβώς ίδιου τύπου, θα “γεράσει” συντομότερα όταν χρησιμοποιείται καθημερινά, παρά όταν φοριέται 10 φορές τον χρόνο, σε βόλτες μικρού βεληνεκούς με καλό καιρό. 

Δεν υπάρχει βέβαια κάποιος τρόπος υπολογισμού της φθοράς αυτής, ούτε και κάποιο εποπτικό μέσο ή διαδικασία που να μας επιτρέπει να γνωρίζουμε πότε ήρθε ο καιρός να αλλάξουμε κράνος. 

Άτυπα, μια μερίδα κατασκευαστών αναφέρει ότι αυτό θα πρέπει να γίνεται ανά πέντε χρόνια χρήσης, ενώ συστήνεται επίσης, να μην χρησιμοποιούνται κράνη των οποίων η ημερομηνία κατασκευής έχει ξεπεράσει τα επτά έτη, ακόμα και αν αυτά είναι αχρησιμοποίητα.

Επισημαίνουμε και πάλι, ότι δεν υπάρχει κάποιο πλαίσιο κανονισμών που να αναφέρει το κάθε πότε θα πρέπει ένα κράνος να αλλάζεται και προφανώς, δεν διενεργούνται και έλεγχοι από τις αρχές για την “ηλικία” και την κατάσταση των κρανών που φοράνε οι αναβάτες στους δρόμους.  

Σε κάθε περίπτωση, απούσας της νομοθεσίας και απόντων των οδηγιών / κανονισμών πάνω στο θέμα αυτό, θα πρέπει να πρυτανεύσει η λογική. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα από όλους την καταπόνηση του κράνους σας και εσείς επίσης, αξιολογείτε την ασφάλεια σας. 

Υπόμνημα

-Η ημερομηνία κατασκευής του κράνους, δεν αναγράφεται στο υποχρεωτικό καρτελάκι πληροφοριών στο λουράκι, βάση της ECE 23.05 κοινοτικής οδηγίας στην Ευρώπη. Ωστόσο αυτή μπορεί να βρεθεί σε καρτελάκι ή σε αυτοκόλλητο κάτω από τις επενδύσεις, ή σε κάποιο άλλο σημείο του κράνους. 

-Η σωστή αποθήκευση και το συχνό πλύσιμο ενός κράνους, μπορούν να παρατείνουν την διάρκεια ζωής του. Ποτέ “πεταμένα” κράνη μέσα σε μπαγκαζιέρες και κάτω από σέλες επί μακρόν, εκτεθειμένα σε ζέστη και υγρασία συνεχώς. Σωστή αποθήκευση, μακριά από πήγες θερμότητας και ηλιακό φως, και πάντα με ανοιχτή ζελατίνα και αεραγωγούς, για εξάτμιση της εσωτερικής υγρασίας. Όχι γάντια και μπαλακλάβες στο εσωτερικό τους! 

-Το εξωτερικό κέλυφος ενός κράνους, είναι φυσικά πιο ανθεκτικό από την πολυστερίνη στον εσωτερικό και πλέον, ενιαίο, χωρίς “ραφές”. Πρακτικά, δεν έχει “ημερομηνία λήξης”. Ωστόσο χτυπήματα και εμφανή σημάδια που μπορεί να έχουν αδυνατήσει την δομή του σημειακά, είναι στοιχεία που επιβάλλουν την αλλαγή του κράνους.  

-Αγορά μεταχειρισμένου κράνους, δεν συστήνεται, εκτός και αν πρόκειται για γνωστό σας και ξέρετε από πρώτο χέρι την χρήση που του έχει κάνει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • 23/8

    ΒMW G310GS ή μήπως κάτι άλλο; - Ξεδιάντροπη αντιγραφή!

    Η σχεδίαση είναι μια μορφή τέχνης και στην τέχνη ως γνωστόν, παρθενογένεση δεν υπάρχει… η αρχική έμπνευση, μια ιδέα, ένα στοιχείο τέλος πάντων, αντλείται από έργα προγενέστερα, άλλων δημιουργών, για να μετασχηματιστεί σε κάτι νέο.

  • MV AGUSTA 22/8

    MV Agusta - Άνοιγμα στους μεσαίους κυβισμούς!

    Η MV Agusta Motor υπέγραψε στρατηγική συμφωνία με τον Κινέζο γίγαντα Loncin Motor για την ανάπτυξη μιας ολοκαίνουργιας οικογένειας μικρών μοτοσυκλετών MV Agusta στα 350-500 κ.εκ.!

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 22/8

    Σπάνια Indian Board Track Racer σε δημοπρασία

    Ο οίκος δημοπρασιών Mecum Auctions δημοπρατεί μια πανέμορφη Indian Board Track Racer του 1914, κομπλέ με την απαραίτητη σκουριά και πατίνα. Ίσως όμως αυτή η κατάσταση να την κάνει ακόμα πιο ελκυστική -και σίγουρα αρκετά πιο οικονομική.

  • 22/8

    Yamaha Junior Academy by Riding School στο 1ο Adventure Meeting!

    Μάθε από νωρίς την ασφαλή οδήγηση στα παιδιά σου! Η Yamaha Junior Academy by Riding School θα βρίσκεται στο 1ο Adventure Meeting, και θα μεταδίδει στους μικρούς μας φίλους τα μυστικά της ασφαλούς οδήγησης!

  • 2018 HONDA NC750X DCT 18/8

    Δοκιμάζουμε το Honda ΝC750X DCT

    Όλες οι μοτοσυκλέτες Honda έχουν το χαρακτηριστικό "φτερό" στο ρεζερβουάρ αλλά υπάρχουν κάποια μοντέλα που απλά ταυτίζονται με το ζεν της εταιρίας που θέλει το δίτροχο Honda να είναι με σχετικά συντηρητική σχεδίαση αλλά να ενσωματώνει κορυφαία τεχνολογία και να στοχεύει...

  • 16/8

    SUMMER SALES από το Ducati Athens

    Συνεχίζεται η προσφορά της Ducati Athens για όλο τον Αύγουστο με εκπτώσεις σε όλα τα είδη ένδυσης έως και 30%.

  • ΝΕΑ ΜΟΝΤΕΛΑ 16/8

    Honda Winner X 2020

    Στην Ελλάδα το GTR 150 αποτελεί έναν νεωτερισμό για το 2019, ωστόσο στις Ασιατικές αγορές έχει ήδη τρία χρόνια στο κουρμπέτι, έτσι η ανανέωσή του είναι κάτι παραπάνω από λογική.

  • AΦΙΕΡΩΜΑ 15/8

    Κράνη και η "ημερομηνία λήξης" τους - Ισχύει τελικά κάτι τετοιο;

    Είναι ένα ζήτημα το οποίο ανακυκλώνεται και επανέρχεται στις συζητήσεις αναβατών συνεχώς, με τις απόψεις να διίστανται. Έχουν τα κράνη “ημερομηνία λήξης”; Ας δούμε την απάντηση στο θέμα που ακολουθεί.

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 14/8

    Vespa και σκι στο νερό... τι άλλο θα δούμε;

    Ο Aυστριακός Günter Schachermayr, έχει δύο μεγάλες αγάπες στην ζωή του, την Vespa και το να κάνει παράτολμα πράγματα με την Vespa.

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 14/8

    Video - Με ηλεκτροκίνητο πατίνι σε λεωφόρο! - Για μερικούς... απλά YOLO...

    Όπως συμβαίνει με όλα τα οχήματα, ο βαθμός της επικινδυνότητας τους, είναι ευθέως ανάλογος της βλακείας του οδηγού που τα χειρίζεται. Δώσε σε έναν ηλίθιο ακόμα και καρότσι λαϊκής και είναι σίγουρο ότι θα καταφέρει να το μετατρέψει σε δημόσιο κίνδυνο, βλάπτοντας τον εαυτό αλλά...

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 13/8

    Ινδία: Δεν φοράς κράνος

    Πέραν των προστίμων για μη χρήση κράνους από δικυκλιστές, ένα νέο μέτρο που εξαπλώνεται προβλέπει την άρνηση τροφοδοσίας με καύσιμο σε ξεκράνωτους.

  • ΥΑΜΑΗΑ 12/8

    Yamaha Exciter 155 VVA 2020 - Παπί με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων

    Τα βιετναμέζικα site του ειδικού τύπου έχουν άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες εκ των έσω για το επερχόμενο super παπί της Yamaha Exciter 155 2020, το οποίο από ότι φαίνεται θα έχει στον κινητήρα σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων VVA!

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 12/8

    Πανίσχυρο Ducati Panigale V4R... Μόνο που πρόκειται για Desktop PC!

    Αν στην κατηγορία των Superbike μοτοσυκλετών υπάρχει τρελός ανταγωνισμός, με την τεχνολογία και τα χαρακτηριστικά που αποθεώνονται σήμερα, να θεωρούνται ξεπερασμένα και παρωχημένα μετά από ένα χρόνο, φανταστείτε τι γίνεται στα Desktop PC, όπου κάθε μήνα έχουμε και κάτι νέο και...

  • TEST RIDES 11/8

    KYMCO X-Town 300i ABS

    H μεσαία κατηγορία των GT scooter αποτελεί “πονοκέφαλο” για τους κατασκευαστές και αυτό γιατί βασική προϋπόθεση σε αυτά, είναι να συνδυαστούν επιτυχώς, διαμετρικά αντίθετα χαρακτηριστικά.

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 9/8

    Royal Enfield - Έτοιμάζει κινητήρα μικρού κυβισμού

    Το ότι η Royal Enfield βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης είναι δεδομένο, μετά από δεκαετίες μονοδιάστατης κατασκευαστικής φιλοσοφίας, τώρα έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, με τις βλέψεις της προς της δυτικές αγορές να είναι πιο σοβαρές και μελετημένες από ποτέ.