Hλεκτροκίνηση στην Ελλάδα - Ειδική επιτροπή θα εξετάσει την "βιωσιμότητα" της


Η κυβέρνηση προτίθεται τις επόμενες μέρες να ανακοινώσει μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων που να εξετάσει με ποιον τρόπο θα προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.

  • 27/9/2019

Την ώρα που σε όλη την Ευρώπη η μία μετά την άλλη χώρα ανακοινώνουν τα πλάνα τους να καταργήσουν εντελώς τη χρήση ορυκτών καυσίμων στις ΙΧ μεταφορές και να απαγορεύσουν τις πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, στην Ελλάδα οι διαθέσιμοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων δεν ξεπερνούν τους 200.

Το 2018 από τα 103,341 αυτοκίνητα που πουλήθηκαν μόλις τα 315 ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά, αποδεικνύοντας πως παρά τις εξαγγελίες (που μοίρασε αφειδώς και η προηγούμενη κυβέρνηση), στην πράξη όχι απλά δεν κινείται η αγορά των ηλεκτρικών, αλλά δε διαφαίνεται και κάτι που θα μπορούσε να αλλάξει το ρεύμα. Όπως λ.χ. η επέκταση ενός δικτύου φόρτισης που να κάνει τις πιο μακρινές μετακινήσεις εφικτές ή οικονομικά και φορολογικά κίνητρα για τους ενδιαφερόμενους.

Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα λοιπόν, η νέα επιτροπή που αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των ημερών από την κυβέρνηση θα πιάσει δουλειά πάνω στο σχέδιο που είχε παρουσιάσει η Νέα Δημοκρατία προεκλογικώς.

Αυτό προβλέπει επιδότηση €3,500 για αμιγώς ηλεκτρικά και €3,000 για υβριδικά, κίνητρα αντικατάστασης του παλαιού οχήματος, αλλά και άλλου είδους παροχές, όπως απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας, ειδικούς χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για ηλεκτρικά/υβριδικά (με προστασία από τον ΚΟΚ, δηλαδή πρόστιμο αν παρκάρει εκεί συμβατικό όχημα), μείωση του ΦΠΑ στο 13% για τα καθαρά αυτά οχήματα και μια σειρά φορολογικών κινήτρων σε εταιρείες για να αντικαταστήσουν τους στόλους οχημάτων τους.

Παράλληλα, η κυβέρνηση θέλει να έχει αντικαταστήσει το 30% του στόλου κρατικών οχημάτων με αντίστοιχα μηδενικών ρύπων ως το 2025, αλλά και να παράσχει κίνητρα για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και εξαρτημάτων γι' αυτά.

Όσον αφορά στο δίκτυο σταθμών φόρτισης, σήμερα έχουμε περίπου 150 σημεία σε λειτουργία με πρόβλεψη να φτάσουν στα 200 ως το τέλος του 2019, το δίκτυο ΦΟΡΤΙΖΩ προσθέτει άλλα 39 σημεία και ο ΔΕΔΔΗΕ σχεδιάζει 150 σταθμούς σε νησιά και 1,500 στην ηπειρωτική χώρα, αλλά με ασαφές χρονικό πλάνο.

Κοινώς, πέραν οποιουδήποτε άλλου μέτρου, η ανάπτυξη δικτύου φόρτισης είναι κρίσιμης σημασίας, διότι κανείς δε θα αγοράσει ηλεκτρικό όχημα (όσο φτηνό κι αν του βγει με τα όποια κίνητρα) αν προηγουμένως δεν έχει διαπιστωμένα εξασφαλίσει πως θα μπορεί να το φορτίζει άνετα. Οι υποσχέσεις στην Ελλάδα δε σε πάνε και πολύ μακριά, όπως όλοι γνωρίζουμε από πικρή εμπειρία, και στο συγκεκριμένο θέμα δεν έχουμε κανένα λόγο να θεωρήσουμε πως κάτι αλλάζει.

Εντάξει οι σταθμοί πάνω στους αυτοκινητοδρόμους, αλλά αν το χωριό σου απέχει μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα από τον κοντινότερο σταθμό τι κάνεις;

Αυτή τη στιγμή είμαστε ουραγοί της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση απ' όπου κι αν το πιάσει κανείς, από τον αριθμό οχημάτων, το δίκτυο φόρτισης ή τα κίνητρα απόκτησής τους. Για να αλλάξει αυτό χρειάζεται κάτι πολύ πιο αποτελεσματικό και απτό από προεκλογικά σχέδια και εύκολες εξαγγελίες.

Αναμένουμε εναγωνίως τη σύσταση της επιτροπής αυτής και μακάρι οι πιο πρόσφατες υποσχέσεις για αποτελέσματα σε λίγους μήνες, ώστε να μπει η επόμενη χρονιά με συγκεκριμένα πλάνα για την αγορά, να είναι κάτι παραπάνω από "θα" και φούσκες.

Επίσης, επειδή διαβάζουμε διαρκώς για τα αυτοκίνητα, ας ελπίσουμε πως τα όποια μέτρα σχεδιαστούν θα περιλαμβάνουν και τη μοτοσυκλέτα.