H Yamaha αποσύρεται από τους αγώνες Ράλι!


Με επίσημη ανακοίνωση βάζει άμεσα τέλος στη συμμετοχή της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα FIM Cross-Country Rallies, αγώνας του οποίου είναι και το Dakar.

  • ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΝΤΗΛΑΣ
  • 18/2/2022

Το δελτίο Τύπου της Yamaha Motor Europe δεν αφήνει πολλά περιθώρια για ερμηνείες και μαντεψιές. Είναι σαφέστατο: αποχωρούμε άμεσα από το παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, με προοπτική να επιστρέψουμε, υπό διαφορετικές όμως συνθήκες.

Η ακριβής δήλωση του προέδρου και CEO της ευρωπαϊκής Yamaha, Eric de Seynes, έχει ως εξής:

“Η Yamaha έχει μακρά και φημισμένη ιστορία στο Dakar Rally, η οποία ξεκινά το 1979 και τον πρώτο του αγώνα για να συνεχίσει αδιάκοπη ως τη σύγχρονη εποχή. Είναι επίσης μια διοργάνωση για την οποία τρέφω προσωπικό πάθος, έχοντας τρέξει δύο φορές και συνεργαστεί για πολλά χρόνια με τον Jean-Claude Olivier, που όχι μόνο αγωνίστηκε και κέρδισε σκέλη στο Dakar, μα επίσης επέβλεψε την πιο πετυχημένη περίοδο της Yamaha στο ράλι αυτό.

“Ωστόσο, ενώ το Dakar Rally πέτυχε εν πολλοίς να παραμείνει κοντά στις ρίζες του, ακόμη κι όταν μετακόμισε από το πνευματικό του σπίτι στην Αφρική, ο κόσμος στον οποίο ζει έχει αλλάξει σημαντικά. Οι off-road πελάτες μας έχουν πια άλλες προσδοκίες και αναζητούν άλλα προϊόντα, και εμείς πρέπει να τους εξυπηρετήσουμε αν θέλουμε να διατηρήσουμε τη σύνδεση μαζί τους.

“Γι’ αυτόν τον λόγο αποφασίσαμε να τερματίσουμε τη μακρά μας δίτροχη ιστορία στο Dakar Rally και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα FIM Cross-Country Rallies, ενισχύοντας παράλληλα τη δέσμευσή μας να αγωνιζόμαστε σε τέσσερεις τροχούς στο Dakar με το Yamaha YXZ1000R SSV.

“Παρόλα αυτά, η δέσμευση της Yamaha στους αγώνες Rally Raid με μοτοσυκλέτες δεν έχει τελειώσει, αλλά στις μελλοντικές μας συμμετοχές θα πρέπει να υπάρχει στενότερη σύνδεση με τους πελάτες μας και τις φιλοδοξίες τους, αναπτύσσοντας περαιτέρω το δυναμικό του Ténéré 700 προς μια κατεύθυνση που θα τους επιτρέψει να ξανακαλύψουν την πιο περιπετειώδη πλευρά των αγώνων Ράλι.”

Πρόκειται για μια απολύτως ξεκάθαρη θέση που περιγράφει το σημείο αιχμής με ονόματα: Ténéré 700. Προφανώς το μοτίβο των μονοκύλινδρων 450 έχει πάψει να εκφράζει την αγορά, με τις adventure μοτοσυκλέτες που ξεπήδησαν από τους αμμόλοφους του Dakar, μα πλέον δεν έχουν την παραμικρή σχέση με αυτό παρά μόνο στον φανταστικό κόσμο του μάρκετινγκ. Κάποτε τα KTM Adventure, τα BMW G/S, τα Yamaha XT και Super Tenere ή τα Honda Africa Twin γεννιόνταν από τις αγωνιστικές που είχαν κερδίσει στη βορειοδυτική Αφρική, έσταζαν ακόμη άμμο. Σήμερα;

Η Yamaha φαινομενικά πιέζει να αλλάξουν εκ νέου οι κανονισμοί των αγώνων Cross-Country Rally της FIM ώστε να συμπεριλάβουν τις νέες γενιές adventure μοτοσυκλετών που πωλούνται στα μαγαζιά, αντί των σπέσιαλ ρεπλικών ράλι πάνω σε πανάκριβες αγωνιστικές εντούρο που η αλήθεια είναι πως δεν μπορούν να κάνουν και πολλά άλλα πράγματα για τον αναβάτη τους – καθημερινή χρήση, ταξιδάκια, βόλτες;

Κάπως έτσι πέφτει μια, προσωρινή ελπίζουμε, αυλαία στην παρουσία της Yamaha στους αγώνες ράλι, με την τέταρτη και όγδοη θέση που πήραν οι Adrien van Beveren και Andrew Short αντίστοιχα καβάλα στις εργοστασιακές WR450F Rally της Monster Energy Yamaha Rally Team στο πρόσφατο 2022 Dakar Rally στη Σαουδική Αραβία.

Η Yamaha είναι η μόνη εταιρεία που έχει αγωνιστεί σε όλα τα Dakar ως σήμερα, κερδίζοντας μάλιστα το παρθενικό ράλι του 1979 με τον Γάλλο Cyril Neveu πάνω στο θρυλικό Yamaha XT500. Στα χρόνια που ακολούθησαν κατέκτησε άλλες επτά νίκες στο Dakar, έξι εκ των οποίων με τον ένα και μοναδικό Stéphane Peterhansel και άλλη μια με τον Ιταλό Edi Orioli (ο οποίος δύο χρόνια πριν είχε χαρίσει στην Cagiva τη μοναδική της νίκη με το Elefant).

Στο Dakar η Yamaha έφερε και καινοτομία, όταν έτρεξε για πρώτη φορά το μοναδικό της WR450F 2-Trac (2x2) στην κατηγορία 400cc Super Production με ιδιαίτερη επιτυχία το 2004 και 2005 με τον Γάλλο David Frétigné.

Μετά από 44 Dakar λοιπόν, η Yamaha κλείνει τη σχετική της δραστηριότητα με το WR450F Rally, διατηρώντας ωστόσο τη συμμετοχή της στην κατηγορία SSV (side-by-side, SxS) με το πρωτότυπο YXZ1000R που τερμάτισε στη δεύτερη και έκτη θέση στους αγώνες των 2021 και 2022 αντιστοίχως.

Το δελτίο Τύπου της Yamaha κλείνει δηλώνοντας πως πλέον το ενδιαφέρον και επακόλουθα η τεχνογνωσία που απέκτησε στους αγώνες Cross-Country Rally όλα αυτά τα χρόνια θα επικεντρωθεί στις ανάγκες των πελατών της στον τομέα εκτός δρόμου, με το νέο Ténéré World Raid.

Η πρώτη και βασικότερη απορία που έχουμε κλείνοντας, είναι η θέση των άλλων κατασκευαστών και πρωτίστως της Honda. Διότι η αμείλικτη πραγματικότητα λέει πως στο Dakar (αλλά και εν γένει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα), πλην των Honda και Yamaha οι υπόλοιπες συμμετοχές αφορούν σχεδόν αποκλειστικά την ΚΤΜ και τους δορυφόρους της (Husqvarna, GASGAS).

Ήδη από το 2001 και μετά η μόνη άλλη εταιρεία πλην ΚΤΜ που έχει πάρει νίκη στο Dakar είναι η Honda, κι αυτή μόλις πρόσφατα, το 2020 και 2021. Φέτος ήρθε η πρώτη νίκη της GASGAS, με μια μοτοσυκλέτα που, όπως όλοι γνωρίζουν, είναι μια ΚΤΜ βαμμένη κόκκινη.

Υπάρχει δηλαδή ένας σοβαρότατος κίνδυνος το παγκόσμιο πρωτάθλημα να εξελιχθεί σε μονομάρκα.