MOTO AND BIKER ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Γιατί η οδήγηση μοτοσυκλέτας επιφέρει βλάβες στην ακοή 13/3

  • img

Οι εκθέσεις που έχουν γραφτεί γύρω από το θέμα, είναι αρκετές. Η οδήγηση μοτοσυκλέτας μπορεί να προκαλέσει μόνιμη βλάβη στην ακοή ενός αναβάτη, η οποία μπορεί να εκτείνεται από μια μερική απώλεια, μέχρι και ολική κώφωση.

Φυσικά μιλάμε για αποτελέσματα έπειτα από μακροχρόνια έκθεση στα επίπεδα θορύβου που παράγονται από την οδήγηση μοτοσυκλέτας. Για ποιον θόρυβο πρόκειται ακριβώς όμως; Πολύς κόσμος πιστεύει ότι έχει να κάνει με τον κινητήρα και την εξάτμιση των μοτοσυκλετών αλλά ειδικά στα σύγχρονα μοντέλα, με βάση βέβαια ότι αυτά δεν έχουν “πειραχτεί” ή τροποποιηθεί από τους ιδιοκτήτες τους, η συμμετοχή τους στα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου είναι μικρή. 

Ο θόρυβος που “κάνει την ζημιά” στους αναβάτες, είναι αυτός που παράγεται από τις αναταράξεις του αέρα όταν μια μοτοσυκλέτα κινείται. Τα επίπεδα αυτού του θορύβου κυμαίνονται στα 75 με 90 dB για μια –γυμνή- μοτοσυκλέτα που κινείται με 60 χλμ./ώρα, μετρημένα στους ακουστικούς πόρους αναβατών που έφεραν ανοικτά κράνη. 

Στα 100 χλμ./ώρα, τα επίπεδα του θορύβου καταγράφηκαν σε ένα εύρος τιμών από 103 μέχρι 116 dB. Θόρυβος αυτού του επιπέδου, συγκρίνεται με αυτόν του χειρισμού αλυσοπρίονου, ενώ οι περισσότεροι κανονισμοί ασφαλείας στην βιομηχανία, συστήνουν την χρήση ωτασπίδων για όσους εργάζονται σε τόσο θορυβώδη περιβάλλοντα. 

Ιατρικά, το “ασφαλές” όριο έκθεσης στα 100 dB, χωρίς ωτασπίδες, ορίζεται στις δύο ώρες, ενώ στα 115 dB, μόλις στα 15 λεπτά! Φανταστείτε λοιπόν πόσο καταπονείται η ακοή μας, ακόμα και σε ένα μικρό ταξιδάκι – βόλτα, διάρκειας 2 ωρών, όπου οι ταχύτητες μπορούν να είναι σταθερά πάνω (και πολύ πάνω) από τα 100 χλμ./ώρα, με αντίστοιχα πολύ υψηλά επίπεδα θορύβου. 

Φυσικά θα αναρωτηθεί κανείς στο κατά πόσο ένα κράνος μπορεί να μειώσει τα επίπεδα του θορύβου και η απάντηση είναι η εξής: ελάχιστα. Τα –ακριβά- κράνη σχεδιάζονται για να έχουν καλή αεροδυναμική συμπεριφορά, όχι για να μειώνουν τους παραγόμενους από τον αέρα θορύβους.

Οι μετρήσεις έδειξαν ότι η μείωση στον θόρυβο από την χρήση διαφόρων τύπων κρανών, είναι της τάξεως των 3 έως 5 dB, όχι κάτι σημαντικό δηλαδή. Σε ορισμένες περιπτώσεις δε, είχαμε ακόμα και αύξηση συγκεκριμένων συχνοτήτων, που προκαλούνταν από τον συντονισμό των μερών του κράνους!

Όπως αναφέρεται στις εκθέσεις και στις μελέτες που έχουν δημοσιευθεί γύρω από το θέμα, οι μοτοσυκλετιστές που εκτίθενται σε υψηλά, παραγόμενα από τον αέρα επίπεδα θορύβου, παρουσιάζουν μερική και προσωρινή απώλεια ακοής, η οποία ονομάζεται Temporary Threshold Shift (TTS). Πρόκειται ουσιαστικά για την αδυναμία του ακουστικού νεύρου να ενεργοποιηθεί σε χαμηλά επίπεδα θορύβου. 
Η ακοή επανέρχεται, ωστόσο αυτή η συνεχής έκθεση και οι μεταβολές του TTS, μπορεί να επιφέρουν μακροπρόθεσμα, μόνιμες βλάβες. Αναφέρουμε ότι η αστυνομία της Ολλανδίας, εξέτασε ένα δείγμα 169 ένστολών μοτοσυκλετιστών, ηλικίας 26 – 49 ετών και διαπίστωσε ότι υπήρχε απώλεια ακοής, μικρού βαθμού βέβαια, στους περισσότερους από αυτούς. 

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για αυτό; Η μόνη λύση είναι οι ωτασπίδες. Μπορεί να ακούγεται αιρετικό και επικίνδυνο να προτείνεται η χρήση παρεμβυσμάτων που μειώνουν την ακουστική αντίληψη μας κατά την οδήγηση, ωστόσο δεν μιλάμε για πλήρες “μπλοκάρισμα” του ήχου, απλά για μια μείωση στα επίπεδα του θορύβου.

Ακόμα και οι πιο φθηνές και απλές ωτασπίδες, προσφέρουν μείωση της τάξεως των 35 dB στα επίπεδα θορύβου, ενώ υπάρχουν στο εμπόριο διάφοροι τύποι, ακόμα και εύπλαστες ωτασπίδες που εφαρμόζουν πολύ καλά στον ακουστικό πόρο και προσφέρουν ακόμη καλύτερη ηχομόνωση. 

Έχοντας χρησιμοποιήσει ωτασπίδες οδηγώντας μοτοσυκλέτα, δεν διαπιστώσαμε σε καμία περίπτωση ότι κινδυνέψαμε λόγο μειωμένης αντίληψης (ηχητικής) των τεκταινόμενων γύρω μας. Επισημαίνουμε και πάλι, δεν αποκόπτεις εντελώς τους ήχους γύρω σου, απλά τους μειώνεις σε επίπεδα που είναι πλήρως αντιληπτά, αλλά όχι επιζήμια για την ακοή σου. 

Πηγές:    
 
-EEC. Directive 89/235/EEC. Regulations concerning the noise-emissions of motorcycles. Offic J Eur Commun 1989 
-Harrison R. Do motorcycle helmets make good hearing protectors? Sound Vibration
-Aldman B, Gustafsson H, Nygren A, Wersall J. Hearing and motorcycle helmets. J Traffic Med 1983
-McCombe AW, Binington J. Hearing loss in grand prix motorcyclists: sports injury or occupational hazard? Br J Sports Med 1994
-Van der Weerd A. Comparative Sound Measurements with Alternative Motorcycles, Fairings and Helmets on behalf of the State Police. The Hague:Department of Research and Development

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • BAJAJ 18/3

    Bajaj Qute – Μια νέα πρόταση στις προσωπικές μετακινήσεις

    Το Qute της Bajaj, είναι ένα όχημα προορισμένο για να καλύψει τις ανάγκες μετακίνησης στα αστικά κέντρα συνδυάζοντας στοιχεία από το αυτοκίνητο και τα δίκυκλα. Μπορεί να μοιάζει με αυτοκίνητο βέβαια, ωστόσο η ευελιξία του, η κατανάλωση του και το κόστος αγοράς και συντήρησης,...

  • 2019 GRAND PRIX AYΣΤΡΑΛΙΑΣ | ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ | ALBERT PARK 15/3

    Pirelli: H προεπισκόπηση του πρώτου αγώνα της χρονιάς στη Μελβούρνη

    Με το Αυστραλιανό Grand Prix πραγματοποιείται τo άνοιγμα της αυλαίας του πρωταθλήματος, σε μια διαδρομή δημόσιων δρόμων, ελαφρώς ασυνήθιστη.

  • ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ 15/3

    Εξίσωση στις τιμές ηλεκτροκίνητων και συμβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2025 - Στις μοτοσυκλέτες;

    Μελέτη της επενδυτικής πολυεθνικής τράπεζας Morgan Stanley, προβλέπει ότι οι τιμές αγοράς των ηλεκτροκίνητων και των συμβατικών αυτοκινήτων (αυτών που φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης) θα έχουν εξισωθεί σε ένα διάστημα 6...

  • ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 15/3

    276 δίκυκλα του Δήμου Αθηναίων... απλά "χάθηκαν"

    Τριμελής επιτροπή που συστήθηκε με σκοπό την απογραφή των υπηρεσιακών οχημάτων του Δήμου Αθηναίων, διαπίστωσε ότι 276 συνολικά δίτροχα που παρουσιαζόντουσαν ως ενεργά στα… κιτάπια του Δήμου, δεν εντοπίστηκαν στους χώρους στάθμευσης τους. Καταχωρήθηκαν λοιπόν ως &ldquo...

  • NORTON 14/3

    Norton – Το “αφεντικό” Stuart Garner βλέπει το Brexit σαν ευκαιρία

    O Stuart Garner είναι ο υπεύθυνος για την αναγέννηση της Norton, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει αναμφίβολα μια πολύ πιο δυναμική παρουσία σε σχέση με παλαιότερα. Νέα μοντέλα, συμμετοχή σε αγώνες, και γενικά μια κινητικότητα που μαρτυρά ανάπτυξη και μια καλή μελλοντική πορεία...

  • HERO 14/3

    Ηero XPulse 200 – Επιτέλους έτοιμο για παραγωγή!

    Παρουσιάστηκε το 2017 στο Μιλάνο και ξύπνησε ευχάριστες μνήμες! Προέρχεται από έναν Ινδικό κατασκευαστικό κολοσσό, είχε και έχει πολλές πιθανότητες να έρθει Ευρώπη και –το σημαντικότερο- εντάσσεται στην πολυχρηστική και πάντα επίκαιρη κατηγορία των μικρών σε κυβισμό...

  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ 13/3

    Γιατί η οδήγηση μοτοσυκλέτας επιφέρει βλάβες στην ακοή

    Οι εκθέσεις που έχουν γραφτεί γύρω από το θέμα, είναι αρκετές. Η οδήγηση μοτοσυκλέτας μπορεί να προκαλέσει μόνιμη βλάβη στην ακοή ενός αναβάτη, η οποία μπορεί να εκτείνεται από μια μερική απώλεια, μέχρι και ολική κώφωση.

  • ΝΕΑ ΚΟΣΜΟΥ 13/3

    Ασφάλιστρα ανάλογα του "ρίσκου" στην οδήγηση

    Τα ηλεκτρονικά συστήματα στις σύγχρονες μοτοσυκλέτες έχουν πλέον μεγάλη επεξεργαστική ισχύ και δυνατότητα καταγραφής και αποθήκευσης των δεδομένων της κινητικής τους κατάστασης. Όσο περνάει ο καιρός, σε αυτές τις συνισταμένες προστίθεται και η τοποθεσία, οπότε τα...

  • VALENTINO ROSSI 13/3

    Στα γραφεία στοιχημάτων παίζουν τίτλο και… γάμο για τον Rossi

    Τα γραφεία στοιχημάτων βγάζουν κατά καιρούς κάτι πολύ περίεργα θέματα για να ποντάρει κανείς τα χρήματα του.Ο κόσμος της μοτοσυκλέτας δεν θα μπορούσε να απέχει από αυτό και τελευταία πέρα από τις κλασσικές περιπτώσεις στοιχήματος στα MotoGP έχει κάνει την εμφάνιση της και άλλη...

  • ΔΟΚΙΜΗ BMW F750GS 2018 | TEST RIDE BMW F750GS 2018 12/3

    Δοκιμάζουμε το BMW F750GS 2018

    H περίπτωση του BMW F750GS, είναι μοναδική στον κόσμο των μοτοσυκλετών.

  • BENELLI 12/3

    Benelli: Η ιστορία της ιταλικής φίρμας - Ένα υπέροχο Video

    Δείτε ένα πραγματικά όμορφο βίντεο με την ιστορία της Benelli, από τη γέννηση της το 1911, στις αγωνιστικές της κατακτήσεις, στην εξαγορά της από το κινέζικο γκρουπ Giang Jiang το 2005, το οποίο με τη σειρά του εξαγοράστηκε από τη Geely το 2016, μέχρι τις γερές βάσεις του σήμερα...

  • ENGLER 8/3

    Engler F.F. – Απίστευτο quad με κινητήρα Lamborghini!

    Το σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης άνοιξε τις πύλες του και ανάμεσα στα εκθέματα, υπάρχουν και κάποια που έχουν μοτοσυκλετιστικό ενδιαφέρον. Όπως το F.F. Superquad της Engler.

  • JPA 7/3

    Jetpack Aviation Speeder – Προπαραγγελίες για την ιπτάμενη μοτοσυκλέτα!

    H Jetpack Aviation, με έδρα την Καλιφόρνια των ΗΠΑ, ειδικεύεται στις… Ι.Χ. πτητικές μηχανές κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL), έχοντας εξελίξει το πρώτο Jet Pack, το οποίο διατίθεται προς πώληση σε ιδιώτες.

  • ANDREA IANNONE 7/3

    Andrea Iannone - Λάνσαρε... άρωμα περιορισμένης παραγωγής!

    Μετά την διορθωτική, αιθητικής φύσεως επέμβαση στο σαγόνι, ο 'γόης' του MotoGP, Andrea Iannone, ανακοίνωσε την κυκλοφορία ενός σετ αρωμάτων σε συνεργασία με την ιταλική αρωματοποιία Xerjoff, σε… περιορισμένη παραγωγή!

  • HARLEY-DAVIDSON 7/3

    Harley-Davidson: Περισσότερες πληροφορίες για το ηλεκτροκίνητο LiveWire

    Από το 2015 που πρωτοπαρουσιάστηκε έχει περάσει σαράντα κύματα, ξεκινώντας από την ωμά ανατρεπτική δήλωση του προέδρου της εταιρείας το 2016 πως το ηλεκτρικό τους μοντέλο δε θα μπει στην παραγωγή σύντομα γιατί θα είναι πολύ ακριβό και με μικρή αυτονομία, οπότε θα περιμένουν να...