Dakar και οι ηθικές προεκτάσεις για την διοργάνωση στην Σαουδική Αραβία


Είναι πλέον επίσημο, το Dakar, ο πιο φημισμένος αγώνας Rally του κόσμου, θα λάβει χώρα στα εδάφη της Σαουδικής Αραβίας. Το συμβόλαιο που υπογράφηκε μεταξύ της ASO και των εκπροσώπων της χώρας, είναι πενταετούς διάρκειας, και  σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η διοργανώτρια θα εισπράττει το ποσό των 15 εκατομμυρίων δολαρίων ανά έτος. 

  • 18/4/2019

Το 2020 οι διαδρομές θα σχεδιαστούν αποκλειστικά εντός της Σαουδικής Αραβίας, ωστόσο από το 2021 και μετά, υπάρχει πρόβλεψη για επέκταση του αγώνα σε γειτονικές χώρες, όπως το Ομάν, η Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ακόμα και η Αίγυπτος, έτσι ώστε το Dakar να επιτρέψει στην Αφρικανική ήπειρο.

Όλα καλά μέχρι εδώ, το Dakar βρήκε “νέο σπίτι”. Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα όμως, αφού με την ανακοίνωση της είδησης, ήρθαν και οι πρώτες αντιδράσεις, οι οποίες μέρα με την μέρα πληθαίνουν και συσπειρώνονται, αποτελώντας πλέον τάση. Προς το παρόν, οι απόψεις αυτές δεν έχουν αποκτήσει επίσημη χροιά αλλά εικάζουμε ότι σύντομα θα συνταχθούν και θα πάρουν θέση αναβάτες και επώνυμοι άνθρωποι του Dakar επίσης. 

Το όλο θέμα έχει να κάνει φυσικά με την Σαουδική Αραβία, μια χώρα στην οποία έχουν καταγραφεί πολλά περιστατικά παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ εξακολουθεί να εφαρμόζεται, πιο αυστηρά από οποιοδήποτε άλλο έθνος στον κόσμο, ο νόμος της Σαρία.  Οι διακρίσεις, ο ρατσισμός, τα βασανιστήρια, καθώς και οι ακραίες πρακτικές επιβολής του νόμου και της απόδοσης δικαιοσύνης, είναι στοιχεία που έχουν καταγράφει από την Διεθνή Αμνηστία και τον Συμβούλιο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του OHE.

Πολύς είναι ο κόσμος λοιπόν που θεωρεί ότι το Dakar και οι αξίες που αυτό πρεσβεύει, δεν μπορούν να “χωρέσουν” σε αυτό το αναχρονιστικό, υπερσυντηρητικό και απάνθρωπο, σε πολλές περιπτώσεις, περιβάλλον. Τα ζήτηματα που τίθενται έχουν μια κοινή συνισταμένη ηθικής (και ίσως και… φιλοσοφικής) φύσεως που ορίζεται επί της ουσίας ως εξής: Το Dakar είναι τελικά απλά ένα προϊόν ή κάτι περισσότερο; 

Ο αγώνας ξεκίνησε ως το όραμα κάποιων “τρελών” αναβατών που ήθελαν να γνωρίσουν και να έρθουν σε επαφή με νέους πολιτισμούς και κουλτούρες, να εξερευνήσουν δεδομένα έξω από τα στεγανά, παραμένει λοιπόν πιστός σε αυτές τις αρχές ή έχει εμπορευματοποιηθεί πλήρως; 

Οι συζητήσεις που μπορούν να πυροδοτήσουν αυτά τα ερωτήματα είναι πολλές και ατελείωτες. Σε κάθε θέση υπάρχει φυσικά και αντίλογος ή αντεπιχείρημα. Ένα από αυτά, είναι και εκείνο που θέλει το Dakar να επηρεάζει με θετικό τρόπο και σε πολλά επίπεδα τις τοπικές κοινωνίες και τις περιοχές που έρχονται σε επαφή μαζί του. 

Για παράδειγμα, στην Σαουδική Αραβία όπου μόλις το 2018 οι γυναίκες απέκτησαν το δικαίωμα να οδηγούν (και πάλι, με την σύμφωνη γνώμη και την άδεια άρρενος συγγενή) η θέαση των αναβατριών που θα μετέχουν στον αγώνα, ίσως να αποτελέσει το έναυσμα για να βελτιωθούν λίγο περισσότερο τα πράγματα στον τομέας τις ισότητας. Ίσως. 

Σε κάθε περίπτωση, αναμένονται οι συζητήσεις γύρω από το θέμα να ενταθούν και αναπόφευκτά όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, να πολωθούν. Το που θα οδηγήσει όλο αυτό, δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε, θεωρούμε ωστόσο πολύ δύσκολο το να αλλάξει κάτι στα μέχρι τώρα δεδομένα αν η δυναμική όσων διαφωνούν με την διοργάνωση δεν ενισχυθεί με την συμμετοχή αναβατών και εταιρειών σε όλο αυτό. 

Υπενθυμίζουμε ότι διακυβεύονται συμβόλαια, αμοιβές και εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα και χορηγοί σε αυτό. Πολλά τα λεφτά.