Οι απώλειες κατά τη φόρτιση ενός EV είναι υπαρκτές, αναπόφευκτες και -κυρίως- αόρατες. Αυτό που υπολογίζει ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου και παρουσιάζει στην οθόνη για τον οδηγό είναι τα χιλιόμετρα που μπορεί να διανύσει το όχημα με τα επίπεδα φόρτισης που έχει η μπαταρία. Ωστόσο, δεν είναι προφανές πόσες kWh χάνονται κατά τη φόρτιση και δεν φτάνουν ποτέ στην μπαταρία.
Τι σημαίνει απώλεια ενέργειας; Πρόκειται για την ενέργεια που βγαίνει από το δίκτυο αλλά δεν είναι διαθέσιμη για την οδήγηση του οχήματος. Παραμένει ως θερμική ενέργεια στα καλώδια ή στους μετασχηματιστές, και τελικά καταναλώνεται από τις μονάδες ελέγχου, και αυτό εξαρτάται από τον τύπο του EV καθώς και τον τρόπο φόρτισης.
Κι ενώ οι απώλειες αυτές δεν μπορούν να αποφευχθούν, ο ADAC (Γερμανική Λέσχη Αυτοκινήτου) υπολόγισε πώς μπορεί αυτές οι δύο μεταβλητές να τις επηρεάζουν.
Πήρε τέσσερα ηλεκτρικά οχήματα, το Fiat 500e, το Renault Zoe, το VW ID.3 και το Tesla Model 3 και θέλησε μέσω έρευνας να εντοπίσει τι απώλειες υπήρχαν κατά τη φόρτιση σε οικιακή πρίζα και σε wallbox.
Τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:
Ισχύς οικιακής πρίζας / απώλειες | Ισχύς wallbox / απώλειες | |
---|---|---|
Fiat 500e | 2,3 kW / 12,7 % | 11 kW / 6,3 % |
Renault Zoe | 2,3 kW / 24,2 % | 11 kW / 9,7 % |
Tesla Model 3 | 2,3 kW / 15,2 % | 11 kW / 7,7 % |
VW ID.3 | 2,3 kW / 13,6 % | 11 kW / 9,0 % |
Φαίνεται ξεκάθαρα ότι ανάμεσα στην πρίζα του σπιτιού και το wallbox, οι μεγαλύτερες απώλειες παρατηρούνται στην πρώτη, με το Zoe να μην απορροφά ως και το ένα τέταρτο της ισχύος που μεταφέρεται σε αυτό μέσω του καλωδίου. Ο λόγος έγκειται στη χρήση εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) που γίνεται για οικιακή χρήση, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα αποθηκεύουν την ενέργεια σε συνεχές ρεύμα (DC).
Σε ό,τι αφορά το wallbox, ο ADAC παρατηρεί πως «η φόρτιση σε ένα οικιακό wallbox είναι συνήθως τριφασική (αντί για μονοφασική) και επομένως έχει υψηλότερη ισχύ φόρτισης. Επιπλέον, τα wallbox συνδέονται από τους ηλεκτρολόγους με τέτοιο τρόπο ώστε το καλώδιο τροφοδοσίας να είναι ισχυρότερο, ελαχιστοποιώντας έτσι τις απώλειες της γραμμής».
Τι ισχύει για την ταχυφόρτιση
Στο κομμάτι της ταχυφόρτισης, ο ADAC επέλεξε τρία διαφορετικά μοντέλα, το Hyundai Ioniq 6, το Renault Megane E-Tech, το Tesla Model Y και το VW ID.3, και τα φόρτισε σε σταθμούς fast charging σε τρεις συνθήκες: οδηγώντας με προετοιμασία (το λεγόμενο 'preconditioning' που η μπαταρία έρχεται στην κατάλληλή θερμοκρασία για να φορτίσει πιο αποδοτικά) στου 0 και στους 23 βαθμούς Κελσίου, και χωρίς προετοιμασία στους 0 βαθμούς Κελσίου.
Τα αποτελέσματα:
Απώλειες | Hyundai Ioniq 6 | Renault Megane E-Tech | Tesla Model Y | VW ID.3 |
---|---|---|---|---|
Οδηγώντας στους 23 C με προετοιμασία | 1 % | 4 % | 3 % | 3 % |
Οδηγώντας στους 0 C με προετοιμασία | 1 % | 6 % | 4 % | 5 % |
Χωρίς προετοιμασία στους 0 C | 6 % | 8 % | 10 % | 7 % |
Με βάσει τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, ο ADAC συμπεραίνει ότι η σωστή προετοιμασία μπορεί να μειώσει σημαντικές τις απώλειες ενέργειας, με χαρακτηριστικότερο το παράδειγμα του Model Y που με σωστή προετοιμασία σε κανονικές συνθήκες έχασε κατά 3% ενέργεια, ενώ χωρίς αυτό το ποσοστό έφτασε το 10%.
Αυτό αναδεικνύει τα οφέλη των μέτριων θερμοκρασιών και του προκλιματισμού, που πρέπει πλέον να διαθέτουν όλα τα σύγχρονα ηλεκτρικά μοντέλα. Ωστόσο, αυτή η προετοιμασία απαιτεί επίσης πρόσθετη ενέργεια, όπως η μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας στο σταθμό ταχείας φόρτισης.
Συμπερασματικά, ο ADAC καταλήγει πως «η φόρτιση με συνεχές ρεύμα προσφέρει πλεονεκτήματα απόδοσης όσον αφορά τη φορτισμένη ενέργεια, εάν η μπαταρία δεν απαιτεί ψύξη ή θέρμανση για τη φόρτιση. Εάν απαιτείται πρόσθετη ενέργεια για ψύξη ή θέρμανση λόγω καιρικών συνθηκών, τα πλεονεκτήματα απόδοσης είναι ελάχιστα.
«Όσον αφορά το κόστος, το υψηλότερο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας της δημόσιας φόρτισης συνεχούς ρεύματος δεν μπορεί να αντισταθμιστεί από τα πλεονεκτήματα αποδοτικότητας. Η φόρτιση συνεχούς ρεύματος είναι ελάχιστα φθηνότερη αν η χρέωση φόρτισης για φόρτιση AC και DC είναι η ίδια ανά kWh».
Πηγή: ADAC
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέες επιδοτήσεις 559 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά»