7 μύθοι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταρρίπτονται


Νέα έρευνα έρχεται να δώσει απάντηση σε επτά καυτά θέματα που αφορούν τα ηλεκτρικά οχήματα και τη χρήση τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 3/6/2025

Πολλά είναι αυτά που λέγονται και γράφονται για τα ηλεκτρικά οχήματα, από την αντοχή και την αυτονομία τους, ως την τιμή και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Έρευνα του Ινστιτούτου Πληροφορίας και Επικοινωνίας του Fraunhofer στη Γερμανία κατέρριψε επτά μύθους για τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την ηλεκτροκίνηση, αναλύοντας πληθώρα άλλων ερευνών και εξετάζοντας τα συμπεράσματά τους. 

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο ακριβά από τα θερμικά

Ένα από τα πιο συχνά επιχειρήματα κατά της αγοράς ενός EV αφορά το υψηλό κόστος απόκτησής του. Πράγματι, υπάρχουν ηλεκτρικά οχήματα με αρκετά υψηλότερη τιμή από τα αντίστοιχα με ΜΕΚ, ωστόσο δεν ισχύει πάντα αυτό. Στην ελληνική αγορά μπορεί να βρει κανείς ηλεκτρικά με τιμή ως και 20.000 ευρώ με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», όπως το BYD Dolphin, το Hyundai Inster και το Leapmotor T03, τα οποία μάλιστα βρίσκονται σε αντίστοιχη οικονομική κλίμακα με πολλά ακόμα μοντέλα τα οποία πωλούνται στη χώρα μας σε αυτό το κόστος, και μπορείτε να τα δείτε αναλυτικά ΕΔΩ.

Ο κίνδυνος της φωτιάς είναι σαφώς μεγαλύτερος

Ομολογουμένως, η εικόνα ενός ηλεκτρικού οχήματος να φλέγεται και να μη σβήνει εύκολα προκαλεί τρόμο, όμως η έρευνα δείχνει πως ένα EV δεν είναι πιο πιθανό να πάρει φωτιά από ένα θερμικό όχημα. Υπάρχουν έρευνες σε διεθνές επίπεδο (τις οποίες αξιολόγησε το Ινστιτούτο Fraunhofer) και δείχνουν ότι το ρίσκο να πάρει φωτιά ένα ηλεκτρικό όχημα είναι ίσο, αν όχι μικρότερο με εκείνο ενός με ΜΕΚ. Επιπλέον, η διεύρυνση της χρήσης μπαταριών στερεού τύπου, οι οποίες είναι πιο δύσκολο να αναφλεγούν, θα μειώσουν έτι περαιτέρω αυτόν τον κίνδυνο.

Ζήτημα η αυτονομία τους σε σχέση με τις ΜΕΚ

Ακόμα ένα «εμπόδιο» που υπάρχει σχετικά με τα EV είναι η αυτονομία τους. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Fraunhofer, τα νέα ηλεκτρικά οχήματα προσφέρουν αυτονομία τουλάχιστον 400 km, σε αντίθεση με τα παλαιότερα χρόνια που ένας τέτοιος αριθμός έμοιαζε απλησίαστος για την πλειονότητα των οχημάτων. Ιδιαίτερο είναι και το ζήτημα της ύπαρξης αρκετών σημείων φόρτισης για να μπορέσει ο οδηγός να κάνει άνετα μεγαλύτερες αποστάσεις πέρα από αυτήν εντός του αστικού ιστού. 

Τα ηλεκτρικά είναι πιο επιζήμια στο περιβάλλον από τα θερμικά

Οι αντιρρήσεις σχετικά με το αποτύπωμα που έχουν τα EV στο περιβάλλον έχουν να κάνουν κυρίως με την κατασκευή της μπαταρίας. Πράγματι, για την κατασκευή αυτού του ζωτικού μέρους ενός ηλεκτρικού οχήματος απαιτούνται αρκετοί πόροι και υλικά που επιβαρύνουν με ρύπους το περιβάλλον, όμως με τη χρήση των EV, αυτό το αρνητικό αποτύπωμα εξισορροπείται και γυρνάει προς το θετικό σε αυτό το «ισοζύγιο» καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. «Ένα μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικό αυτοκίνητο εξοικονομεί 40 έως 50% των εκπομπών CO2 για μέση χιλιομετρική απόσταση», σύμφωνα με το Ινστιτούτο.

Η κατασκευή των μπαταριών αφαιρεί σημαντικούς πόρους από το περιβάλλον

Στις μπαταρίες χρησιμοποιούνται στοιχεία και σπάνιες γαίες όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νεοδύμιο, και η εξόρυξή τους προκαλεί περιβαλλοντική μόλυνση. Ωστόσο, η ζήτηση για αυτά τα στοιχεία θα μειωθεί με την πάροδο των ετών, λόγω της ανακύκλωση των μπαταριών και της εξέλιξης της τεχνολογίας που θα επιτρέψει στις κατασκευάστριες εταιρείες να χρησιμοποιούν διαφορετικές πρώτες ύλες, με τις μπαταρίες ιόντων νατρίου να αποτελούν μία τέτοια τεχνολογία.

Τα EV είναι πιο «ζημιάρικα» από τα θερμικά

Ένας ακόμη αποτρεπτικός παράγοντας για την απόκτηση EV για μια μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού είναι η αίσθηση πως τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν βλάβες από τα αντίστοιχα θερμικά. Το Ινστιτούτο ισχυρίζεται ότι αυτό δεν ισχύει, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ανθεκτικά από αυτά με ΜΕΚ, ενώ έχει ήδη αποδειχθεί ότι η πιο συχνή βλάβη που παθαίνουν αφορά κάτι που δεν έχει καμία σχέση με το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικά!

Δεν υπάρχουν αρκετά σημεία φόρτισης

Τέλος, ένα από τα πιο φλέγοντα θέματα για τους εν δυνάμει κατόχους EV είναι η πιθανή δυσκολία τους να βρουν σημείο φόρτισης. Παρόλα αυτά, ακόμα και στη χώρα μας, αυτό το ζήτημα τείνει να λυθεί. Σύμφωνα με το Μ.Υ.Φ.Α.Η (Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης), στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 7.700 δημόσιοι φορτιστές σε 3.164 σημεία σε όλη την επικράτεια, ενώ η επέκταση της αρχιτεκτονικής των 800V σημαίνει πιο γρήγορη πλήρωση (DC).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ναυάγησε το σχέδιο για ευρωπαϊκές μπαταρίες EV - Μπαίνει λουκέτο και στο τελευταίο εργοστάσιο της Northvolt

BYD: Νέα, μεγάλη επένδυση στην Ουγγαρία – Γιατί οι Κινέζοι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα του Ορμπάν

Tesla: Έπεσε από την κορυφή των ταξινομήσεων στα ηλεκτρικά – Ποια κινεζική μάρκα την εκθρόνισε